15 August 2011

Riyono Pratikto: Dosen Yang Juga Sasterawan Nasional Indonesia



RIYONO PRATIKTO, PAK DOSEN YANG JUGA SASTERAWAN
Belum lama ini, saya mengunjungi bekas mahaguru saya, Bapak Riyono Pratikto (gambar kiri) di kediamannya di Jalan Sosiologi, Kompleks perumahan Dosen UNPAD, di daerah Dago Utara. Beliau adalah dosen untuk kuliah Scientific writing yang wajib saya ambil pada semester 7 dan 8, tahun 1979. Beliau lebih senang dipanggil Pak Riyono saja. Gempal orangnya dan tidak banyak bicara. Sentiasa senyum dan perawakannya amat menyenangkan. Bicaranya lembut dan ketika memberikan kuliah, beliau bicara santai seperti layaknya seorang pembicara ilmu komunikasi. Sememangpun beliau adalah daripada jurusan ilmu publisistik, dengan bidangnya jurnalistik.

Tutur katanya teratur dan jelas. Amat mudah kita memahaminya. Beliau terharu dikunjungi di rumahnya. Berdasarkan cerita burung beliau dikatakan kurang senang kalau ada mahasiswa yang mengunjungi ke rumahnya tanpa terlebih dahulu membuat temu janji. Namun apabila berdepan dengannya saya melihat semua rasa tidak senangnya itu tidak pula dijelmakan, pada hal saya mengunjunginya ketika itu tanpa temu janji. Alasan saya tidak menghubunginya terlebih awal kerana saya ada seperti yang saya katakan kepadanya “kasus darurat.”
Beliau bertanya khabar tentang bekas-bekas mahaiswanya  seperti Sulaiman Muhamad, Supian Mat, Razali Aziz, Ismail Hamzah dan Yunus Mohd Amin. Terus terang sahaja saya katakan bahawa saya jarang menemui mereka walaupun ketika saya pulang bercuti di Kuala Lumpur.

Lahir pada 27 Ogos 1932 di Tegal, Jawa Tengah, Pak Riyono adalah juga seorang sasterawan Indonesia dan menulis sejak di bangku sekolah lagi. Genre cerpen adalah bidangnya  dan beliau banyak menghasilkan karya dalam tahun-tahun 1952-56. Beliau terbawa-bawa dengan gaya dan imagini sasterawan tersohor Idrus. Beliau telah menghasilkan  beberapa buah antologi termasuk Api dan beberapa Cerita Pendek Lain (1951), Si Rangka dan beberapa cerpen Lain (1958), Wira Muda Dari Ambarawa  dan General (tarikh tidak dapat dikesan).
Dalam bidang akademik, beliau menghasilkan buku Kreatif Menulis Feature dan Berbagai Aspek Ilmu Komunikasi. Walaupun beliau masih aktif menulis beliau terus memberi kuliah dalam bidang komunikasi. Beliau pernah mengandaikan betapa amannya manusia dan damainya dunia jika manusia itu sebagai makhluk Tuhan dapat memahami hati nurasni  sesesama mereka”. Inilah juga andaian yang diluahkan Pak Riyono sejak dulu lagi, katanya. Malah saya sendiri pertama kali mendengar luahan rasa hatinya sejak mula mengenali beliau pada hari pertama saya mengikuti kuliahnya.

Pak Riyono pasti semua masalah manusia berkait erat dengan masalah komunikasi. Baginya komunikasi adalah segala-galanya. Kemelut dunia hari ini berpunca daripada angkara manusia yang gagal berkomunikasi. Mereka berinteraksi tetapi tidak berkomunikasi. Mereka berbicara dan mereka berpandangan tetapi mereka tidak berkomunikasi, sehingga memungkinkan timbulnya gejolak rasa yang negatif. Manusia pun saling berbunuhan, saling bermusuhan, saling memfitnah dan saling berperang,”  katanya.

Pak Riyono yakin pada suatu hari nanti akan wujud suatu sistem  komunikasi  bentuk telepati yang boleh memindahkan apa yang difikirkan seseorang kepada seorang yang lain. Ketika itu manusia akan lebih memahami apa yang ingin disampaikan  sesama sendiri. Pada waktu itu nanti manusia tidak perlu lagi berkata-kata atau menggunakan bahasa atau bahasa isyarat. Cukuplah manusia berada pada situasi pandang-memandang  atau fikir-memikir. “Bayangkan waktu itu, dunia dan manusianya tidak lagi seperti apa yang berlaku pada hari ini, tidak saling berbunuhan, bermusuhan atau saling –memfitnah,” ujar Pak Riyono lagi.

Dalam pertemuan ini Pak Riyono bagaikan memberi kuliah kepada mahasiswanya. Begitu bersemangat beliau dan itulah pendiriannya. Beliau seperti mahu menyampaikan pesan kepada dunia: “berhentilah daaripada berperang, bermusuhan dan bersengketa.” Namun renungan matanya yang kadang-kadang di kejauhan seperti memberi isyarat bahawa beliau makhluk lemah dan hanya manusia biasa.  Cuma barangkali apa yang tersirat daaripada keinginannya  itu tidak sukar diteka.

Khabarnya Pak Riyono kurang disenangi oleh Pemerintah waktu itu. Beliau dikatakan terlibat dalam kegiatan Lekra (Lembaga Kebudayaan Rakyat) yang dianggap pro-komunis. Beliau sentiasa menafikan dakwaan tak berasas itu. Menurutnya terdapat salah pengertian yang berpunca daripada kegiatannya  sebagai seorang sasterawan di zaman Lekra yang pada saat itu  pengaruh Lekra begitu meluas. Malah dalam tempoh itu beliau menghasilkan banyak karya seperti halnya sasterawan-sasterawan lain yang sedang “gila berkarya”. Beliau malah terpaksa mencari wadah untuk menampung hasil karyanya, tidak kiralah sama ada tempat penampungan itu yang pro-komunis atau sebaliknya. Itulah katanya yang menjadi realiti keadaan dan situasi ketika itu.

Sebagai contoh banyak hasil karyanya disiarkan dalam majalah Zaman Baru dan akhbar harian Kebudayaan Baru, kedua-duanya milik Lekra. Oleh kerana beliau menulis kepada majalah dan harian seumpama itu . maka beliau dianggap salah seorang pengarang Lekra seperti halnya Pramoedya Ananta Toer dan S. Rukiah.

“ Saya tidak punya pilihan kecuali menyiarkan karya saya melalui media berkenaan. Sama ada ia milik Lekra atau bukan bukan persoalan atau tidak menjadi persoalan. Maka saya tidak hairan jika saya dianggap orang Lekra kerana pasti orang tidak memahami hati nurasi saya dan tidak dapat memahami apa yaang saya fikirkan, katanya.

Menurutnya, jika masalah komunikasi sekecil peribadi itu tidak dapat diatasi maka apatah lagi masalah komunikasi yang global sifatnya. Saya pasti maksudnya. Contohnya permusuhan Palestin-Israel adalah hasil bibit-bibit pergolakan akibat salah faham yang terus tumbuh dan sehingga menjadi kronik sekarang ini. Akibat salah fahamitu juga timbulnya rasa rakus dan gila kuasa antara manusia dengan manusia.

Mengingatkan kata-kata itu maka tidak ada siapa yang akan berasa hairan “ manusia akan terus bersengketa dan bermusuhan, malah terus menreus berbunuhan. Konflik akan menjadi-jadi antara manca negara sampai dunia lebuh menjadi debu,” kata Pak Riyono. “ Jika orang enggan berkomunikasi melalui akal dan fikiran tetapi diseret oleh hati dan perasaan, inilah akibatnya.”

Saya mohon diri setelah hampir tiga jam bersamanya. Beliau begitu apologetik dan mesra. Barangkali beliau mengetahui bahawa saya juga sebenarnya seperti beliau yang meminati bidang kesusasteraan.  (Ini berupa catatan memori saya pada tahun 1979 di Universitas Negeri Padjadjaran Bandung. Catatan ini kemudian dijadikan sumber rencana untuk koleksi artikel yang termuat dalam buku Sembang Sastera Bersama Orang Persuratan yang diterbitkan oleh Penerbit Fajar Bakti, Shah Alam, tahun 1998)

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

What Other People Say...


"A.F.Yassin dalam cerpennya "Dendam" berjaya menghidupkan ceritanya dalam bahasa yang berjiwa; sesuai dengan pertentangan-pertentangan yang dialami oleh Salim atau oleh Yanti sendiri. "Plotnya bersifat sorot pergi sebagai satu gaya untuk mengembangkan kisah pada satu detik tetapi menghimbau kisah itu kepada kisah lampau dan juga kisah akan datang. Latarnya di Indonesia. Cerpen ini hidup kerana tidak dibiar berkisar di luar persoalan. Olahan cerpen bepusar keseluruhannya pada watak Yanti..." (Dato' Shahnon Ahmad, Mingguan Malaysia, 14 November 1976.)



" The former editor of a publishing house, A.F.Yassin, recently put out Sembang Sastera: Bersama Orang Persuratan (Fajar Bakti, 1998,310 pages), in which he talks to 64 Malay writers and literary activists of varying stature, who muse on their lives and what they have been up to. Chatty. Frank, nostalgic, irreverent, these conversations are light, in response to A.F.Yassin’s equally casual probing. His target is largely a small and shrinking group of people aged around 60 and above, loyal supporters of the Jawi-scripted Utusan Zaman, in which most of these Sembang-Sembang first appeared.



"Now that these Sembang-Sembang have been romanised, and packed in a handsome hardcover book, more readers , especially literary researchers, local and foreign, can be expected to benefit from them. Of course, the information ranges from the revealing to the trivial, but the book is pertinent as it provides insight on what went on in the world of Malay letters.



"…Sembang Satera is invaluable, especially to students of contemporary Malay literature, because it provides a cauldron of tidbits, with which to spice up the perennially long-overdue assignment.” - (Zakaria Ali, "Notes on Local Literature, fortnightly with Zakaria Ali, New Straits Times, 27 January, 1999."



"Yassin merupakan penulis yang berilmu dalam dua bidang dan seterusnya melibatkan diri dalam tiga dimensi. Bidang-bidang keilmuan dan keahliannya ialah komunikasi dan sastera, sementara kegiatannya dalam bidang penulisan kreatif dan deskriptif dan serentak dengan itu, turut kreatif dalam penghasilan dan penerbitan buku sesuai dengan profesion terkininya." (Asri Affandi, Mingguan Malaysia, 27 Disember 1987.)



"A.F.Yassin dalam bukunya Etika dan Wartawan berpendapat, pemberitaan akhbar di negara ini boleh dikatakan hanya berpandu kepada etika sejagat dan norma serta kebiasaan hidup masyarakat majmuk. Ketiadaan kod etika kewartawanan juga seperti yang ditekan oleh A. Samad Said telah menjadikan akhbar mengamalkan dasar swaying with the wind, bukan merupakan agent of change, serta cenderung menyuarakan dasar dan strategi pihak penerbit suratkabar itu sendiri." (Harakah, 31 Mei 1993.)

Tidak tahu kenapa dia meninggalkan lapangan guru dalam tahun 1962 kemudian sanggup pula menjadi seorang Juruteknik di sebuah kilang tekstil di Johor Bahru. Apakah dia memikirkan kurangnya anak Bumiputra berminat dalam lapangan teknikal atau kerana mula nampak bintangnya lebih mengerdip jika dia meninggalkan lapangan guru?

Yang ternyata sewaktu berada di Textile Corporation of Malaya Berhad Johor Bahru, dia telah dapat mengikuti latihan teknikal di Nagoya, Jepun selama enam bulan dalam tahun 1969. Di Jepun dia baru dapat melihat perbezaan zikap dan tingkah laku manusia pekerja Jepun dengan bangsanya sendiri. Setelah menimba pengalaman di Jepun, tercetus pula keinginannya untuk menulis rencana bersirinya di Utusan Malaysia, Utusan Zaman dan Mingguan Malaysia. Semuanya menceritakan pengalamannya di Jepun.

Kemampuan menulis telah meransangnya menapak ke bidang kerja yang lain. Dia menjadi Penyunting Berita Harian dalam tahun 1971. Semasa di New Straits Times Press (M) Bhd., dia banyak pula menghasilkan cerpen. Dia terus melanjutkan penulisan fiksyen apabila dilantik menjadi Penolong Editor dan kemudiannya meningkat sebagai Editor majalah Dewan Masyarakat.

Melihat kemampuannya menulis artikel dan cerpen di tengah-tengah kesibukannya sebagi seorang Editor, jelaslah kepada kita bahawa seorang editor yang sibuk tidak semestinya tidak boleh menulis. Pokoknya dia tidak mengenal erti kelelahan dan kesibukan bila dia diransang untuk menulis. ("Karyawan Bulan Ini", Dewan Sastera, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, Mac 1983).