Wali Songo Gunung Jati yang makamnya terletak di Kesepuhan Gunung Jati di Cirebon. Namanya Syarif Hidayatullah dan dikatakan lahir di Mesir. Ibunya bernama TRatu Mas Rarasantang, manakala bapanya Sultan Abdullah dari Mesir.
Sekadar menunaikan hajat Ibu, maka kami - Ibu Minah Wahab, Amrah Yasin , isteri Rubiyah Suleiman dan saya berkunjung ke Makam Wali Songo Gunung Jati di Cirebon, sekitar 3.5 jam perjalanan dari Bandung, Jawa Barat hari Minggu, 15 Februari 2012 yang lalu. Ditemani anggota waris keturunan Wali Songo, Deni Moerdiana, kami tiba di pekarangan istana Wali Songo sekitar tengahari. Telah berada ratusan pengunjung menziarahi pekarangan makam. Puluhan peminta sedekah "mengarak" kami hingga ke gerbang istana a.k.a. makam. Dari jauh sudah kedengaran tahlil dan bacaan doa silih berganti, tanpa hentinya. Kami diberitahu sebelum sampai ke pekarangan parkir kami perlu untuk bersiap dengan uang lima ratusan, dalam bentuk syiling atau kertas untuk beredekah.
Ibu Abbas Suwarna daripada waris keturunan Wali Songo Gunung Jati, Syarif Hidayatullah.
Kami disambut seorang pegawai muda istana yang berpakaian sergam dan menurut Deni akan memimpin acara bertahlil di makam. Ada puluhan pusara yang khabarnya adalah pusara para syuhadah yang kembali ke Rahmatullah ketika berjuang menentang Kerajaan Hindu Padjadjaran yang bermarkas di Sunda Kelapa, Bandung. Wali Songo Gunung Jati ini adalah tunggak perjuangan Islam dan akhirnya Wali dan para pengikutnya berjaya menjadikan Kerajaan Padjadjaran kerajaan Islam di Jawa Barat dan Banten. Peristiwa ini berlaku pada abad ke-17. Dan Wali Songo Gunung Jati adalah antara sembilan wali yang memperjuangkan Islam di seluruh pesisir pantai utara Pulau Jawa dari Surabaya hingga ke Cirebon dalam tempoh 200 tahun kegemilangan wali Jawa.
Pegawai istana yang kami kenal sebagai Ilham Taufik memimpin rombongan kami bertahlil dan berdoa sebeum kami diizinkan naik ke makan Wali Songo di atas puncak Gunung Jati yang mempunyai sembilan peringat anak tangga. Setiap peringkat mengandungi sekitar enam anak tangga. Ibu yang kurang sihat dipimpin naik di setiap anak tangga oleh pemandu van, Pak Aep Saifuddin, juga daripada keluarga keturunan Wali Songo Gunung jati ini.
Suaana sekitar istana yang dipenuhi pusara para syuhada ini amat tenang, tenteram dan penuh damai (serenity). Dari puncak kita seperti berada dalam sebuah taman berbukit-bukit menghijau dipenuhi pohon-pohon rendang yang meredupkan. Sesetengah pohon itu tingginya mencapai puluhan meter. Oleh kerana cuaca panas terik dan anggota rombongan perlu menanggalkan sepatu di gerbang masuk maka tapak kaki bagaikan "melocot" kepanasan. Batu-bata yang tersusun rapi menghiasi anak tangga mengingatkan kami ketika berjalan keluar dari Masjidil Haram di Mekah menuju ke tempat penginapan. Cuaca panas terik menjadikan batu dan marmar sepanjang koridor jalanan seperti kami berada di atas bara api.
Taman istana yang damai lagi mententeramkan, dipenuhi bunga-bungaan dan pohon Naga Sari yang meredupkan. Saujana mata memandang dari puncak bukit Gunung Jati. Damai lagi mendamaikan!
Terdapat sekelompok empat atau lima pusara di kalangan banyak pusara. Yang paling menonjol alah pusara (makam) Wali Songo Gunung Jati yang agak panjang, Sebelahnya adalah pusara Isteri daripada keturunan Raden sementara beberepa meter di ebelah kanan pusara ada satu lagi pusara yang dikatakan pusara isteri Wali Songo, Puteri Raja China. Menurut ceritanya Wali Songo Gunung Jati ini pernah belayar ke Negara China dan berjaya "mengIslamkan" beberapa pembesar istana. Seorang puteri Raja China ini berkahwin dengan Wali Songo sebelum pulang ke Cirebon.
Tidah mudah untuk dapat menziarahi makam. Rombongan perlu memenuhi syarat. Pertama anggota lelaki perlu memakai seragam istana seperti halnya pegawai istana. Jumlah pegawai istana dikatakan sekitar 30 orang. Kemudian syarat paling utama "bersedekah" kepada ketua istana yang akan menentukan jumlah yang perlu dibayar. Ketika iu kami dengan rela dan ikhlas memberi salam sebanyak RP 600,000 (RM 200). Dan di makam puncak itu kami masih terus dipimpin pegawai muda istana yang sejak awal mengiringi kami. Pegawai muda itu ada juga menawarkan kepada kami tasbih yang boleh kami beli dengan sejumlah dana. Namun kami menolak dengan baik tawaran pegawai muda itu.
Anggota rombongan yang berziarah ke Makam Wali Songo Gunung Jati, Cirebon. Dari kiri: Deni Moerdiana, Rubiyah Suleiman, Ibu Minah Wahab, Amrah Yasin, pegawai istana Wali Songo dan A.F.Yassin berpakaian seragam istana.
Keseluruhannya kami berada di makam Wali Songo itu sekitar dua jam dan sebelum pulang ke Bandung kami mampir di kampung Deni di tengah-tengah kota Cirebon berhampiran dengan landasan keretapi. Menurut Deni ibunya (Raden Suwarna) telah menjual rumah itu dan menetap di Jalan Titimplik Dalam, Panyingkiran Kota Bandung, sementara Deni sendiri menetp di Jalan Padasuka, arah pasar Chichaeum, Jalan Jatinangor, utara Bandung. Ibu Suwarna tidak lagi menggunakan "Raden" di pangkal namanya kerana berkahwin dengan orang kebanyakan, Pak Abbas Suwarna (Allahyarham).
Pak Aep Saefuddin, pemandu van berpakaian seragam istana menjirus air untuk menyejukkan anak-anak tangga sebelum anggota rombongan memijak anak tangga naik ke makam di puncaknya. Ini adalah peringkat keenam anak tangga yang perlu dilalui sebelum sampai ke puncak makam.
Dan tak lupa kami mampir di Bandar Sumedang kira-kira sejam sebelum sampai di Bandung untuk membeli taufu Sumedang yang masyhur lagi enak itu. Bagi rombongan ziarah ke Makam Wali Songo Gunung Jati di Cirebon amat menenangkan, penuh dengan damai dan tenteram. Rasa-raasanya ingin ziarah lagi kalau masih punya kesempatan. Kapan-kapan saja lho!
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
What Other People Say...
" The former editor of a publishing house, A.F.Yassin, recently put out Sembang Sastera: Bersama Orang Persuratan (Fajar Bakti, 1998,310 pages), in which he talks to 64 Malay writers and literary activists of varying stature, who muse on their lives and what they have been up to. Chatty. Frank, nostalgic, irreverent, these conversations are light, in response to A.F.Yassin’s equally casual probing. His target is largely a small and shrinking group of people aged around 60 and above, loyal supporters of the Jawi-scripted Utusan Zaman, in which most of these Sembang-Sembang first appeared.
"Now that these Sembang-Sembang have been romanised, and packed in a handsome hardcover book, more readers , especially literary researchers, local and foreign, can be expected to benefit from them. Of course, the information ranges from the revealing to the trivial, but the book is pertinent as it provides insight on what went on in the world of Malay letters.
"…Sembang Satera is invaluable, especially to students of contemporary Malay literature, because it provides a cauldron of tidbits, with which to spice up the perennially long-overdue assignment.” - (Zakaria Ali, "Notes on Local Literature, fortnightly with Zakaria Ali, New Straits Times, 27 January, 1999."
"Yassin merupakan penulis yang berilmu dalam dua bidang dan seterusnya melibatkan diri dalam tiga dimensi. Bidang-bidang keilmuan dan keahliannya ialah komunikasi dan sastera, sementara kegiatannya dalam bidang penulisan kreatif dan deskriptif dan serentak dengan itu, turut kreatif dalam penghasilan dan penerbitan buku sesuai dengan profesion terkininya." (Asri Affandi, Mingguan Malaysia, 27 Disember 1987.)
"A.F.Yassin dalam bukunya Etika dan Wartawan berpendapat, pemberitaan akhbar di negara ini boleh dikatakan hanya berpandu kepada etika sejagat dan norma serta kebiasaan hidup masyarakat majmuk. Ketiadaan kod etika kewartawanan juga seperti yang ditekan oleh A. Samad Said telah menjadikan akhbar mengamalkan dasar swaying with the wind, bukan merupakan agent of change, serta cenderung menyuarakan dasar dan strategi pihak penerbit suratkabar itu sendiri." (Harakah, 31 Mei 1993.)
Tidak tahu kenapa dia meninggalkan lapangan guru dalam tahun 1962 kemudian sanggup pula menjadi seorang Juruteknik di sebuah kilang tekstil di Johor Bahru. Apakah dia memikirkan kurangnya anak Bumiputra berminat dalam lapangan teknikal atau kerana mula nampak bintangnya lebih mengerdip jika dia meninggalkan lapangan guru?
Yang ternyata sewaktu berada di Textile Corporation of Malaya Berhad Johor Bahru, dia telah dapat mengikuti latihan teknikal di Nagoya, Jepun selama enam bulan dalam tahun 1969. Di Jepun dia baru dapat melihat perbezaan zikap dan tingkah laku manusia pekerja Jepun dengan bangsanya sendiri. Setelah menimba pengalaman di Jepun, tercetus pula keinginannya untuk menulis rencana bersirinya di Utusan Malaysia, Utusan Zaman dan Mingguan Malaysia. Semuanya menceritakan pengalamannya di Jepun.
Kemampuan menulis telah meransangnya menapak ke bidang kerja yang lain. Dia menjadi Penyunting Berita Harian dalam tahun 1971. Semasa di New Straits Times Press (M) Bhd., dia banyak pula menghasilkan cerpen. Dia terus melanjutkan penulisan fiksyen apabila dilantik menjadi Penolong Editor dan kemudiannya meningkat sebagai Editor majalah Dewan Masyarakat.
Melihat kemampuannya menulis artikel dan cerpen di tengah-tengah kesibukannya sebagi seorang Editor, jelaslah kepada kita bahawa seorang editor yang sibuk tidak semestinya tidak boleh menulis. Pokoknya dia tidak mengenal erti kelelahan dan kesibukan bila dia diransang untuk menulis. ("Karyawan Bulan Ini", Dewan Sastera, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, Mac 1983).
No comments:
Post a Comment