14 August 2012

MELAKAR KERJASAMA PENDIDIKAN DAN BUDAYA UKM-UNPAD


Staf Akademik Fikom, UNPAD Bandung berkumpul dalam satu majlis Dies Natalies di Kampus induk Jatinangor. Kelihatan Drs. Atang Samsuddin (tengah baris depan) dan Drs. Riyono Pratikto di belakangnya. Riyono adalah juga seorang sasterawan Indonesia yang bukunya pernah diterbitkan di Malaysia bersama Dr. Othman Puteh.

Seramai 60 orang pensyarah dan ilmuan dari sebuah universiti di Bandung, Indonesia berkunjung ke Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM)  8-10 Oktober 2002 yang lalu untuk menghadiri Simposium Kebudayaan Malaysia-Indonesia Ke-8. Pensyarah dan ilmuan itu merupakan spesialis dalam bidangnya masing-masing yang berkait dengan kebudayaan dan ilmu sosial lainnya. Rombongan 60 orang itu diketuai oleh Rektor Universitas Padjadjaran Bandung.
 Hos simposium ialah Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan UKM dan simposium dirasmikan Selasa lalu oleh Timbalan Menteri Pendidikan, Dato’Aziz Shamsuddin  di sebuah hotel terkemuka di Bandar Baru Bangi. Simposum tiga hari itu mengetengahkan 18 kertas kerja, merangkumi pelbagai aspek kebudayaan dan kehidupan berilmu. Semua jurusan di fakulti sains sosial dan kemanusiaan digerakkan untuk menjayakan simposium. Begitu juga halnya dengan Universiti Pajajaran yang mengirim para ilmuan kanan bergelar profesor dan gurubesar. Dekan pelbagai fakulti yang berkait dengan ilmu sosial dan kemanusiaan turut hadir dalam simposium ini, antaranya Prof. Dr Zulrizka Iskandar, Dekan Fakultas Psikologi dan Drs Soeganda Priyatna, Dekan Fakultas Ilmu Komunikasi. Antara yang memberikan ucaputama ialah Datuk Prof Dr Shamsul Amri Baharuddin dari ATMA.
 Termasuk tahun ini telah lapan kali simposium diadakan secara bergilir antara UKM dan Bandung. Bagaimana hasilnya? Seorang peserta dari Bandung, Drs Solleh Soemirat, MA dari Fakultas Ilmu Komunikasi menilai simposium sebagai wadah mendekati jurang komunikasi budaya antara dua negara, terutama di kalangan para ilmuan di dua universiti – UKM dan Padjadjaran. Katanya, “Kerjasama erat dalam bidang kelilmuan dan multi-disiplin dapat diteruskan, malah simposium sering mengingatkan kita akan pentingnya kerjasama itu.”
 Solleh sedikit gusar dengan arah tuju hubungan dua negara. Katanya, “Adalah membimbangkan di saat kita sedang berusaha mendekatkan jurang komunikasi di kalangan cerdik pandai di universiti, kini ada pula yang buat angkara dan karenah di peringkat orang biasa.” Solleh risau peristiwa  yang kurang “enak” yang melibatkan Tenaga Kerja Indonesia tanpa izin dan dihantar pulang baru-baru ini bagaikan menjejaskan usaha para ilmuwan ini memupuk kerjasama yang lebih erat.
 Matlamat simposum dan kerjasama antara UKM dan Bandung ini berubah-ubah mengikut keadaan semasa. Kalau sekarang orang bercakap tentang globalisasi, maka “kita juga harus mengutamamakan proses globalisasi itu untuk dapat dimanfaatkan oleh kedua-dua negara.” Katanya, “Malah ini juga ditekankan oleh Datuk Shamsul Amri ketika memberikan ucaputamanya selasa lalu.”
 Seperti lazimnya orang bersimposium, isu yang dibincangkan di luar sidang lebih menarik perhatian. Barangkali ini terjadi kerana perbincangan tidak terikat dengan tajuk-tajuk kertas kerja yang kadang-kadang rigid dan bersifat ilmiah. Kering dan kadangkala membosankan. Isu hangat yang dibincangkan di luar sidang ialah isu pendatang tanpa izin yang dihantar pulang baru-baru ini. Selain itu ada pula isu pengiriman pelajar Malaysia ke Indonesia yang jumlahnya semakin berkurangan saat ini.
 Solleh berpendapat neutral tentang isu ini. “Saya orang komunikasi dan saya perlu melihat tanpa bayangan prasangka,” katanya. “Sebagai seorang pendidik dalam bidang komunikasi, pesan penting ialah melihat sebarang isu itu atas dasar ilmu dan logika.” Maksud Solleh ialah jangan  libatkan unsur emosi dan sentimen kenegaraan jika mahu “bincangkan” masalah sensitif seperti ini.  Katanya lagi, “Yang penting mencari akar masalah seperti yang sering diminta Perdana Menteri Malaysia ketika mengulas  ancaman Presiden Bush untuk menyerang Iraq. Mahathir benar. Kerana bagi saya punca masalah pendatang tanpa izin ini, misalnya ialah wujudnya sikap tamak dan tidak berperikemanusiaan di kalangan mereka yang mengeksport tenaga kerja Indonesia ke Malaysia.”
 Beberapa orang peserta yang ketagih teh tarik membawa perbincangan tak formal ke gerai makan malam di Bangsar. Sekurang-kurangnya empat orang pesnyarah universiti Bandung berbincang serius bersama rakannya dari Malaysia. Misalnya, Didi Suyardi, Soeganda Priyatna, Zulrizka Iskandar dan Solleh Soemirat bersetuju bahawa pertukaran pelajar antara kedua negara ditingkatkan lagi. Malah Fakultas Kedoktoran sebuah universirti di Bandung menawarkan 30 tempat bagi pelajar Malaysia malanjutkan pelajarannya dalam bidang itu. Mereka mengakui suatu ketika tidak ramai lulusan dari Malaysia. Statistik menunjukkan sepanjang tahun-tahun 1970-90an hanya seorang yang lulus dari fakultas itu, padahal jumlah pelajar yang dihantar adalah lebih banyak.
 Kerjasama bidang penerbitan juga dibincangkan lebih hangat di luar sidang. Rombongan dari Bandung ini mengakui kecanggihan penerbitan di Malaysia, khususnya di UKM sendiri. “kita mungkin akan mengambil waktu juga untuk sampai ke tahap yang dicapai UKM hari ini,” kata Solleh. Dalam pada itu Solleh dan rakan-rakannya bercadang untuk mengirimkan hasil penelitian ilmiahnya yang ditulis semula kepada jurnal-jurnal di Malaysia untuk diterbitkan.
 Salah satu jurnal yang diperkatakan ketika “minum teh taik” di Bangsar itu ialah Pemikir terbitan Kumpulan Utusan Melayu. Selain Pemikir mereka menyebut Tenggara terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka. Solleh sendiri terkesan dengan kandungan “Pemikir” keluaran terbaru yang diperolehnya dari Penyelaras jurnal, Wan Hamzah Awang (Wahba). Solleh menyebut artikel “Hubungan Agama dan Negara” yang ditulis Kamaruzzaman Bustamam Ahmad.
 Kamaruzzaman, asli Aceh mendapat pendidikan  di Madrasah  Ibtidaiyah Negeri Krueng, Aceh Utara dan Institut Agama Islam Negeri  Sunan Kalijaga, Yogyakarta, Indonesia. Artikelnya membincangkan keadaan agama Islam di Indonesia dalam realiti politik negara itu. Kajian ilmiah Kamaruzzaman itu menjadi penting kerana dua perkara. Pertama walaupun Indonesia sebuah negara yang mempunyai jumlah penduduk Islam yang paling banyak, namun ia masih dianggap negara sekular. Bukan negara Islam. Dan hal ini lebih jelas diungkapkan dalam Perlembagaan negara itu yang digubal pada tahun 1945.
 Kemudian Indonesia kini dianggap sebagai salah sebuah negara di Asia Tenggara yang dicap sebagai  “sarang” pengganas yang dikaitkan dengan al-Qaedah. Ada beberapa pemimpinnya berada di Indoensia dan mereka dikehendaki oleh sama ada Singapura, Amerika mahupun Malaysia. Bagaimanapun artikel Kamaruzaaman tidak membincangkan tentang kedua perkara tersebut. Cuma di bahagian akhir artikel dua bahagian ini memperlihatkan kaitan Indonesia dengan keinginan beberapa rakyatnya menubuhkan sebuah  negara Islam atau “daulah Islamiah”. Kebetulan  istilah “Daulah Isliamiah” ini sering sahaja disebut-sebut ketika orang berbincang tentang kumpulan Jemaah Islamiah di Singapura dan Kumpulan Militan Malaysia (KMM) di Malaysia. Majalah Time baru-baru ini mendakwa pemimpin kedua-dua kumpulan ini berada di Indonesia.
 Bagusnya simposium kali ini ia mendapat kerjasama memberangsangkan daripada Kedutaan Besar Republik Indonesia di Kuala Lumpur. Timbalan Duta yaang juga Menteri Kedutaannya, Suherman Obon sentiasa mengambil berat tentang rombongan. Suherman kelihatan hadir dalam beberapa perbincangan. Katanya, “Simposium begini patut diteruskan. Malaysia dan Indonesia begitu dekat dan kita dari rumpun yang sama dan mengamalkan budaya yang sama.”
 Menurut Herman, dia peribadi lebih senang berada di Malaysia berbanding negara-negara lain. “Saya telah ditugaskan di merata negara di dunia ini, tapi Malaysia yang amat saya senangi. Saya seperti berada di negeri saya sendiri. Makannya, minumnya, orangnya tidak ubah seperti di Indonesia juga,” katanya. Sebagai menghormati rombongan pihak kedutaan mengadakan pertemuan silaturahmi antara staf kedutaan dengan peserta rombongan Rabu malam di bangunan kedutaan di Jalan Tun Razak.
Inilah juga yang mungkin menjadi penyebab utama mengapa begitu ramai peserta rombongan Indonesia menghadiri simposium tahunan ini. Menurut seorang peserta, jumlah yang hadir tahun ini adalah yang terbesar. Tahun depan simposium akan dilanjutkan di Bandung pula, di kampus Universitas Padjadjaran. “Saya melihat persediaan untuk menjadikan simposium tahun ini cukup berhasil. Pihak UKM telah begitu berhati-hati dan hasil kertas kerja yang telah dibukukan memudahkan kami mengikuti jalannya sidang,” kata Solleh.
 Solleh, salah seorang anggota jawatankuasa simposium di pihak Indonesia menganggap persediaan rapi oleh pihak UKM mencabarnya untuk mengadakan simposium yang lebih baik pada tahun depan. “Perlu saya akui bahawa pembukuan kertas kerja dan diedarkan serentak di simposium kali ini cukup bererti bagi kami. Paling-paling para peserta tidak perlu mencari-cari kertas kerja setiap kali sidang mahu dimulakan,”katanya. Kata-kata anggota jawatankuasa simposium dari Indonesia ini semestinya satu pujian tak langusng kepada jawatankuasa penyelenggara  simposium UKM. Minta-minta juga hasil simposium akan dilaksanakan seberkesan penyediaan simposium. Ini barangkali permintaan  pihak pentadbir kedua-dua universiti – satu di Bangi dan satu lagi di Bandung!  (Artikel ini pernah tersiar dalam ruangan "Catatan A.F.Yassin" di akhbar mingguan Utusan Zaman pada tahun 2002 yang lalu).  

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PROFIL

My photo
Rawang, Selangor Darul Ehsan, Malaysia

What Other People Say...


"A.F.Yassin dalam cerpennya "Dendam" berjaya menghidupkan ceritanya dalam bahasa yang berjiwa; sesuai dengan pertentangan-pertentangan yang dialami oleh Salim atau oleh Yanti sendiri. "Plotnya bersifat sorot pergi sebagai satu gaya untuk mengembangkan kisah pada satu detik tetapi menghimbau kisah itu kepada kisah lampau dan juga kisah akan datang. Latarnya di Indonesia. Cerpen ini hidup kerana tidak dibiar berkisar di luar persoalan. Olahan cerpen bepusar keseluruhannya pada watak Yanti..." (Dato' Shahnon Ahmad, Mingguan Malaysia, 14 November 1976.)



" The former editor of a publishing house, A.F.Yassin, recently put out Sembang Sastera: Bersama Orang Persuratan (Fajar Bakti, 1998,310 pages), in which he talks to 64 Malay writers and literary activists of varying stature, who muse on their lives and what they have been up to. Chatty. Frank, nostalgic, irreverent, these conversations are light, in response to A.F.Yassin’s equally casual probing. His target is largely a small and shrinking group of people aged around 60 and above, loyal supporters of the Jawi-scripted Utusan Zaman, in which most of these Sembang-Sembang first appeared.



"Now that these Sembang-Sembang have been romanised, and packed in a handsome hardcover book, more readers , especially literary researchers, local and foreign, can be expected to benefit from them. Of course, the information ranges from the revealing to the trivial, but the book is pertinent as it provides insight on what went on in the world of Malay letters.



"…Sembang Satera is invaluable, especially to students of contemporary Malay literature, because it provides a cauldron of tidbits, with which to spice up the perennially long-overdue assignment.” - (Zakaria Ali, "Notes on Local Literature, fortnightly with Zakaria Ali, New Straits Times, 27 January, 1999."



"Yassin merupakan penulis yang berilmu dalam dua bidang dan seterusnya melibatkan diri dalam tiga dimensi. Bidang-bidang keilmuan dan keahliannya ialah komunikasi dan sastera, sementara kegiatannya dalam bidang penulisan kreatif dan deskriptif dan serentak dengan itu, turut kreatif dalam penghasilan dan penerbitan buku sesuai dengan profesion terkininya." (Asri Affandi, Mingguan Malaysia, 27 Disember 1987.)



"A.F.Yassin dalam bukunya Etika dan Wartawan berpendapat, pemberitaan akhbar di negara ini boleh dikatakan hanya berpandu kepada etika sejagat dan norma serta kebiasaan hidup masyarakat majmuk. Ketiadaan kod etika kewartawanan juga seperti yang ditekan oleh A. Samad Said telah menjadikan akhbar mengamalkan dasar swaying with the wind, bukan merupakan agent of change, serta cenderung menyuarakan dasar dan strategi pihak penerbit suratkabar itu sendiri." (Harakah, 31 Mei 1993.)

Tidak tahu kenapa dia meninggalkan lapangan guru dalam tahun 1962 kemudian sanggup pula menjadi seorang Juruteknik di sebuah kilang tekstil di Johor Bahru. Apakah dia memikirkan kurangnya anak Bumiputra berminat dalam lapangan teknikal atau kerana mula nampak bintangnya lebih mengerdip jika dia meninggalkan lapangan guru?

Yang ternyata sewaktu berada di Textile Corporation of Malaya Berhad Johor Bahru, dia telah dapat mengikuti latihan teknikal di Nagoya, Jepun selama enam bulan dalam tahun 1969. Di Jepun dia baru dapat melihat perbezaan zikap dan tingkah laku manusia pekerja Jepun dengan bangsanya sendiri. Setelah menimba pengalaman di Jepun, tercetus pula keinginannya untuk menulis rencana bersirinya di Utusan Malaysia, Utusan Zaman dan Mingguan Malaysia. Semuanya menceritakan pengalamannya di Jepun.

Kemampuan menulis telah meransangnya menapak ke bidang kerja yang lain. Dia menjadi Penyunting Berita Harian dalam tahun 1971. Semasa di New Straits Times Press (M) Bhd., dia banyak pula menghasilkan cerpen. Dia terus melanjutkan penulisan fiksyen apabila dilantik menjadi Penolong Editor dan kemudiannya meningkat sebagai Editor majalah Dewan Masyarakat.

Melihat kemampuannya menulis artikel dan cerpen di tengah-tengah kesibukannya sebagi seorang Editor, jelaslah kepada kita bahawa seorang editor yang sibuk tidak semestinya tidak boleh menulis. Pokoknya dia tidak mengenal erti kelelahan dan kesibukan bila dia diransang untuk menulis. ("Karyawan Bulan Ini", Dewan Sastera, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, Mac 1983).