01 April 2012

CERITA EMPAT SEBIRAS DARI KELUARGA SULEIMAN DAN ASIAH!



Isteri Ayob, Zubaidah Suleiman memeluk seorang anggota keluarga sebelum berpisah di ruang menunggu ICU Hospitak Serdang, 31 Mac 2012. 

Kami berempat dan sebiras. Ertinya kami - Ayob Hashim dari Muar, Ahmad Fadzil Yassin dari Kota, Negeri Sembilan, Mohd Daud Kassim dari Segamat dan Norzrin Mohd Noor dari Seri Menanti, Kuala Pilah -  berkahwin dengan empat gadis dari keluarga Haji Suleiman Rahimin dan Hajah Asiah Minhat di Johor Bahru. Ayob berkahwin dengan Zubaidah Suleiman, Ahmad Fadzil berkahwin dengan Rubiyah Suleiman, Norzrin berkahwin dengan Noraniza Suleiman manakala Mohd Daud berkahwin dengan Normaizon Suleiman.

Kami empat sebiras ini memang mesra dan rapat sehingga ke hari ini. Tetapi kami jarang berjumpa, kalau pun ada sesekali, terutama pada musim lebaran. Ada seorang lagi biras. Namanya Zulkarnain atau Zul (panggilan mesra kami) berkahwin dengan Noraleeza Suleiman. Namun Zul tidaklah serapat kami berempat. Ini mungkin kerana usia Zul yang agak jauh juniornya.


Biras Norzrin (duduk) dengan biras Mohd Daud sedang berbincang tentang keadaan Ayob yang sedang berada di Wad ICU.


Yang ingin kongsi pengalaman ialah apabila empat sebiras ini sama-sama bercuti dan tinggal serumah di Kg. Melayu, Majidee Johor Bahru. Kalau kebetulan malam minggu, kami berempat sering menghabiskan waktu sehingga ke pagi dengan bermain trup (atau kad). Kami kumpul mata yang menang akan belanja yang kalah. Kadang-kadang begitu asyiknya bermain kami lupa waktu sehinggalah azan subuh bergema dari Masjid Kg. Melayu. Sebelum itu empat sebiras ini bersama adik-adik ipar lelaki akan mengikuti  "ngopi" atau "ngoteh" di bandar, biasanya di Restoran Singgah Selalu. Yang sering mengiringi kami ialah Mohd Sedek dan Mohd Ruskeen. Kadang-kaang turut ikut Mohd. Nazmir

Ini cerita lama yang kadang-kadang mengusik jiwa. Cerita kemesraan itu hanya tinggal kenangan. Kelmarin di ruang menunggu ICU Tingkat 4 Hospital Serdang, kami bertiga tanpa Ayob yang sedang berada di Wad ICU, merenung jauh ke belakang dan ke hadapan. Bagaimanakah nasib tiga sebiras ini setelah melihat keadaan kritikal Ayob. Dan walaupun Ayob berkahwin dengan adik dalam keluarga Hj. Suleiman ini, namun Ayob adalah yang tua daripada segi usia.

Biras Ayob bersama isteri Zubaidah ketika menghadiri majlis pertunangan anak saudara di Bukit Jelutong, Shah Alam, Februari 2012 yang lalu. 

Saya melihat kesayuan dalam mata Mohd Daud dan Norzrin. Boleh saya bayangkan perasaan mereka. Tanpa Ayob kami tidak dapat melihat keletah dan tingkah Ayob semasa dengan kami. Jarang sekali beliau marah di hadapan kami dan kami pun demikian pula. Malah kami pula yang sering memanipulasi permainan, misalnya, sehingga menyebabkan Ayob kalah terpaksa dalam permainan. Dan akhirnya beliau sering "ngocok" daun dan membahagi-bahagikan buat kami. Dan seperti biasa permainan Jin-Ramilah yang paling kami gemari. Dan kami sering ketawa melihat cara Ayob memegang dan menyusun kad. Dan kami sentiaasa melihat wajahnya ketika Ayob hampir menang. Seronok  sekali!

Hampir jam tujuh kami masih lagi berada di ruang menunggu. Dan mengikut waktu, kami sudah harus beredar meninggalkan rung itu kerana waktu terakhir ziarah ialah 6.30 petang. Hampir 20 orang datang berkunjung petang ini, termasuk anggota keluarga terdekat Ayob dan isterinya Zubaidah. Tiga keluarga datang dari Johor Bahru.

Hanya doa yang dapat kami panjatkan agar Ayob kembali sembuh dan dapat bersama anggota keluarganya semula. Ayob mempunyai dua orang anak yang sudah berkahwin dan tiga cucu. Ketika turun ke ruang lobi, Mohd Daud, Norzrin dan saya berjalan seiiring menuju lif. Mohd Daud dan keluarga akan pulang ke ruahnya di Jalan Jelutong, Shah Alam, Norzrin akan menginap semalam lagi di rumah adiknya di Bangi Perdana sementara saya dan keluarga akan pulang ke Sg. Buloh. Masih dalam kepala kenangan biras berempat, dan akan terus berputar selagi Ayob dalam keadaan kritikal begitu.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PROFIL

My photo
Rawang, Selangor Darul Ehsan, Malaysia

What Other People Say...


"A.F.Yassin dalam cerpennya "Dendam" berjaya menghidupkan ceritanya dalam bahasa yang berjiwa; sesuai dengan pertentangan-pertentangan yang dialami oleh Salim atau oleh Yanti sendiri. "Plotnya bersifat sorot pergi sebagai satu gaya untuk mengembangkan kisah pada satu detik tetapi menghimbau kisah itu kepada kisah lampau dan juga kisah akan datang. Latarnya di Indonesia. Cerpen ini hidup kerana tidak dibiar berkisar di luar persoalan. Olahan cerpen bepusar keseluruhannya pada watak Yanti..." (Dato' Shahnon Ahmad, Mingguan Malaysia, 14 November 1976.)



" The former editor of a publishing house, A.F.Yassin, recently put out Sembang Sastera: Bersama Orang Persuratan (Fajar Bakti, 1998,310 pages), in which he talks to 64 Malay writers and literary activists of varying stature, who muse on their lives and what they have been up to. Chatty. Frank, nostalgic, irreverent, these conversations are light, in response to A.F.Yassin’s equally casual probing. His target is largely a small and shrinking group of people aged around 60 and above, loyal supporters of the Jawi-scripted Utusan Zaman, in which most of these Sembang-Sembang first appeared.



"Now that these Sembang-Sembang have been romanised, and packed in a handsome hardcover book, more readers , especially literary researchers, local and foreign, can be expected to benefit from them. Of course, the information ranges from the revealing to the trivial, but the book is pertinent as it provides insight on what went on in the world of Malay letters.



"…Sembang Satera is invaluable, especially to students of contemporary Malay literature, because it provides a cauldron of tidbits, with which to spice up the perennially long-overdue assignment.” - (Zakaria Ali, "Notes on Local Literature, fortnightly with Zakaria Ali, New Straits Times, 27 January, 1999."



"Yassin merupakan penulis yang berilmu dalam dua bidang dan seterusnya melibatkan diri dalam tiga dimensi. Bidang-bidang keilmuan dan keahliannya ialah komunikasi dan sastera, sementara kegiatannya dalam bidang penulisan kreatif dan deskriptif dan serentak dengan itu, turut kreatif dalam penghasilan dan penerbitan buku sesuai dengan profesion terkininya." (Asri Affandi, Mingguan Malaysia, 27 Disember 1987.)



"A.F.Yassin dalam bukunya Etika dan Wartawan berpendapat, pemberitaan akhbar di negara ini boleh dikatakan hanya berpandu kepada etika sejagat dan norma serta kebiasaan hidup masyarakat majmuk. Ketiadaan kod etika kewartawanan juga seperti yang ditekan oleh A. Samad Said telah menjadikan akhbar mengamalkan dasar swaying with the wind, bukan merupakan agent of change, serta cenderung menyuarakan dasar dan strategi pihak penerbit suratkabar itu sendiri." (Harakah, 31 Mei 1993.)

Tidak tahu kenapa dia meninggalkan lapangan guru dalam tahun 1962 kemudian sanggup pula menjadi seorang Juruteknik di sebuah kilang tekstil di Johor Bahru. Apakah dia memikirkan kurangnya anak Bumiputra berminat dalam lapangan teknikal atau kerana mula nampak bintangnya lebih mengerdip jika dia meninggalkan lapangan guru?

Yang ternyata sewaktu berada di Textile Corporation of Malaya Berhad Johor Bahru, dia telah dapat mengikuti latihan teknikal di Nagoya, Jepun selama enam bulan dalam tahun 1969. Di Jepun dia baru dapat melihat perbezaan zikap dan tingkah laku manusia pekerja Jepun dengan bangsanya sendiri. Setelah menimba pengalaman di Jepun, tercetus pula keinginannya untuk menulis rencana bersirinya di Utusan Malaysia, Utusan Zaman dan Mingguan Malaysia. Semuanya menceritakan pengalamannya di Jepun.

Kemampuan menulis telah meransangnya menapak ke bidang kerja yang lain. Dia menjadi Penyunting Berita Harian dalam tahun 1971. Semasa di New Straits Times Press (M) Bhd., dia banyak pula menghasilkan cerpen. Dia terus melanjutkan penulisan fiksyen apabila dilantik menjadi Penolong Editor dan kemudiannya meningkat sebagai Editor majalah Dewan Masyarakat.

Melihat kemampuannya menulis artikel dan cerpen di tengah-tengah kesibukannya sebagi seorang Editor, jelaslah kepada kita bahawa seorang editor yang sibuk tidak semestinya tidak boleh menulis. Pokoknya dia tidak mengenal erti kelelahan dan kesibukan bila dia diransang untuk menulis. ("Karyawan Bulan Ini", Dewan Sastera, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, Mac 1983).