Ma'rof Saad (Allahyarham) pernah menjadi editor kepada sebuah majalah berita mingguan "era" yang juga tak dapat bertahan. Era ketika itu diterbitkan dan dipimpin Dato' Baharuddin Zainal sebagai Ketua Editornya.
Matinya Sebuah Lagi
Majalah Berita Massa
Oleh A.F.Yassin
Editor pertama majalah berita mingguan MASSA, Datuk Chamil
Wariya, yang ditemui pada hari kematian majalah yang pernah dipimpinnya itu
memberikan reaksi pendek, “Baca berita pagi ini. Majalah MASSA dah tutup.”
Chamil yang kini bertugas di stesen swasta TV3 tidak melanjutkan reaksinya
tentang nasib majalah berita mingguan itu. Tidak pasti sama ada Datuk itu
kecewa dengan penutupan majalah berkenaan atau semamangnya beliau merasakan
bahawa sudah agak terlewat majalah itu ditutup.
Chamil memimpin MASSA yang mula mengetuk pintu pasaran sembilan
tahun lalu. Chamil barangkali tahu benar suka duka “mendodoi” majalah itu
ketika ia masih di peringkat bayi. Harapannya MASSA akan menjadi majalah
berita satu-satunya di Malaysia yang menyajikan apa yang diharapkan rakyat
kelas menengah, terutama golongan pembuat keputusan (decision makers) di
kalangan kaum elit pentadbiran kerajaan dan pengurusan swasta. MASSA
diharapkan menjadi majalah dalam bahasa Melayu yang boleh menyaingi majalah TEMPO
di Indonesia, Time, Newsweek atau Far Eastern Economic Review
yang diterbitkan di Hongkong.
Difahamkan majalah MASSA merupakan majalah harapan yang akhirnya
akan diiktiraf sebagai Flagship
Kumpulan Utusan Melayu satu hari nanti dan ia dilahirkan dengan restu istimewa
Pengerusi Eksekutif Kumpulan Utusan waktu itu, Tan Sri Kamarul Ariffin (kini
Pengerusi Lembaga Pengelola Dewan Bahasa dan Pustaka). Bagaimanapun harapan
Chamil dan Kamarul tidak kesampaian apabila riwayat majalah berakhir 6 Jun 2004
lalu. Dalam ruangan “Bisik-Bisik Mingguan”nya,
Awang Selamat memberi alasan “tidak laku” sehingga “terpaksa diberhentikan penerbitannya.”
Tujuan Awang Selamat mengumumkan “kematian” majalah ini adalah untuk
menyedarkan pembaca “akan tabiat membaca di kalangan rakyat Malaysia yang masih tidak
banyak berubah.”
Awang Selamat menjelaskan hanya 6,000 orang membeli MASSA setiap
minggu. Ini bererti jumlah yang terjual setiap minggu hanyalah 6,000 naskhah.
Dengan demikian purata jualan sebulan ialah 24,000 naskhah. Jumlah ini tidak
banyak bezanya dengan majalah bulanan Dewan Masyarakat, terbitan Dewan
Bahasa dan Pustaka (DBP). Difahamkan, Dewan Masyarakat baru dua tiga
bulan kebelakangan ini meningkat
jualannya menghampir 30,000 naskhah setelah berada pada titik terendah
sebanyak 13,000 naskhah sebelumnya.
Membandingkan MASSA dengan Dewan Masyarakat mungkin tidak
begitu adil kerana Dewan Masyarakat diterbitkan sebulan sekali dan
kandungannya tidak seluruhnya analisis berita seperti yang terdapat dalam MASSA.
Lagi pula Dewan Masyarakat telah mengalami jatuh bangun dari sudut
jualan dan jumlah cetakan. Satu ketika jumlah terjual mencecah 100,000 naskhah.
Hal itu berlaku ketika Datuk Johan Jaafar menyandang jawatan Ketua Editornya.
Namun “tangan emas” Johan bagaikan tidak berfungsi ketika mempin MASSA
sebagai Ketua Pengarangnya satu ketika. Pengalaman editor-editor MASSA
seperti Chamil, Ratnawati Jamil, Hassan Mohd Nor atau Baharom Mahusin turut
tidak banyak membantu meningkatkan jualan.
Apa yang terjadi kepada MASSA ini pernah juga dialami oleh
majalah berita mingguan yang pertama, iaitu ERA di bawah pimpinan Ketua
Editornya, Datuk Baharuddin Zainal dan Editornya Allahyarham Ma’arof Saad. ERA
sempat bertahan dua tahun berbanding MASSA sembilan tahun. ERA mula diterbitkan pada tahun 1985,
sementara MASSA 10 tahun kemudian. Sebelum lahirnya ERA dan MASSA,
telah ada cadangan untuk menerbitkan majalah berita mingguan pada tahun 1970an.
Ketika itu Datuk M. Noor Azam dan Datuk Usman Awang pernah membayangkan
untuk menerbitkan majalah berita ini melalui penubuhan sebuah syarikat
penerbitan, tentunya setelah bersara dari DBP. Bagaimanapun bayangan ini hanya
tinggal bayangan setelah kajian secara
mendalam dilakukan tentang risiko tinggi menerbitkan majalah berita
seumpamanya, terutama risiko hasil pengiklanan dan pulangan. Malah, masalah
iklan menjadi dasar pertimbangan kerana tanpa iklan untuk setidak-tidaknya
menampung kos penerbitan dan overhed, majalah tidak akan kekal bertahan.
Dan masalah iklan ini pula yang menjadi faktor utama “mati”nya MASSA
seperti yang dimaklumkan Awang Selamat. Menurut Awang, “Pengiklan tidak
suka majalah seperti itu. Apa yang
pengiklan suka? Itu satu cerita lain.”
Satu ketika dalam pertengahan tahun 1970an, pemimpin sebuah majalah berita
terkemuka yang diterbitkan di Hongkong pernah menjelaskan bahawa jumlah naskhah
yang terjual tidak menjadi penentu hidup matinya sesebuah majalah. Yang
menentukannya ialah jumlah hasil iklan yang diperolehi. Majalah TEMPO
yang terbit di Jakarta dapat bertahan hingga kini (kecuali ia diharamkan buat
seketika di zaman pemerintahan order baru pimpinan bekas Presiden Soeharto)
kerana hasil iklan yang begitu banyak menghiasi halamannya.
Menurut satu sumber, TEMPO
dapat bertahan dan jumlah iklan yang diperolehi kerana wujudnya satu
peraturan dalam pengurusan iklannya. Difahamkan setiap halaman iklan yang
diterbitkan dalam majalah itu menampung kos perbelanjaan untuk menyiarkan
sesuatu rencana atau tulisan yang “mengapitnya”. Maka bukan tidak mungkin
setiap iklan yang diperoleh bukan sahaja dapat menampung kos demikian
pengeluaran tulisan tetapi juga kos overhed dan honorarium bagi setiap tulisan
yang tersiar. Soalnya bagi majalah sesebuah majalah berita di negeri ini
bagaimana hendak mendapatkan iklan atau meyakinkan syarikat untuk mengiklankan
produknya dalam majalah, terutama yang
berbahasa Melayu.
Seorang pemerhati media berpendapat mati hidupnya majalah berita
bergantung kepada bagaimana meyakinkan syarikat, baik swasta mahupun awam. Jika syarikat atau pengiklan tidak suka majalah seperti MASSA atau ERA, maka perlu
pula dicari sebab mengapa “mereka tidak suka”. Dan jika kita tinjau secara
rambang di pasaran tidak semua majalah yang berbahasa Melayu memperoleh
keyakinan pengiklan, kecualilah mungkin majalah Wanita atau Mastika.
Lain halnya majalah berita (mingguan, dwibulanan atau bulanan) dalam bahasa
Inggeris dan bahasa Cina terbitan dalam atau luar negeri. yang banyak menerima
tempahan iklan.
Tabiat membaca yang tidak berubah seperti yang disebut Awang Selamat
mungkin satu faktor mengapa majalah tidak laku, tetapi ia tidak pula
menjadi faktor penentu. Belum ada kajian
khas tentang hal ini. Maka ada baiknya satu kajian terperinci dilakukan untuk mencari
kepastian apakah tabiat membaca yang tidak berubah menjadi penyebab kematian
sesebuah majalah berita dan ilmiah atau ada sebab-sebab lain. MASSA
hanya sebuah majalah berita. Keilimiahnya tidak dapat disamakan dengan apa yang
disajikan, misalnya oleh Dewan Masyarakat. Namun, tidak tahulah jika MASSA
sudah tergelincir dari landasan analisi beritanya dan menjadi ilmiah sehingga
menyaingi majalah Pemikir (juga
terbitan Kumpulan Utusan Melayu) atau jurnal Dewan Bahasa.
Satu kajian komparatif, sebagai satu cara post-mortem, untuk menilai
secara bandingan dan melihat sejauh mana kebersamaan antara mutu bahan yang disiarkan majalah berita mingguan
berbahasa Melayu dengan bahan majalah berita berbahasa lain, terutama Inggeris. Hal ini penting untuk mencari jawapan yang
tepat mengapa majalah berita berbahasa Melayu tidaki mendapat sambutan orang
ramai. Walaupun sekarang ini alasan utama kurangnya sambutan ialah apa yang
dikatakan sesetengah golongan pengamal media lebih bersifat emosi dan prejudis
terhadap bahasa Melayu itu sendiri.
Ada sesetengah pengamal media, misalnya menilai kematian MASSA
dapat dikaitkan dengan faktor semangat cintakan bahasa Melayu. Dia
membandingkan sambutan orang ramai terhadap majalah berita bukan bahasa Melayu
seperti Time, Newsweek, Asia Inc., atau Malaysian Business. Dia
juga membandingkan jumlah pengiklan dalam majalah-majalah ini. Lebih penting
dia membandingkan golongan pembeli dan pembaca majalah-majalah ini dengan
majalah berita berbahasa Melayu, persisnya MASSA. Katanya, “Tidak pernah
saya dengar penerbit majalah-majalah berkenaan berkata pengiklan tidak suka kepada majalah-majalah
seumpama itu.”
Mesej yang ingin disampaikan pemerhati ini ialah pengiklan masih suka
kepada majalah berita. Namun majalah berita berbahasa Melayu perlu meyakinkan
pengiklan agar kandungan majalah menepati citarasa pembaca, terutama pembuat
keputusan kerajaan dan golongan menengah serta dapat dimanfaatkan oleh mereka.
Pimpinan majalah juga perlu mengkaji sejauh mana bahan kandungan majalah berbahasa Melayu ini
dapat mempengaruhi golongan ini secara
psikologis. Bagaimana pula sikap
golongan ini terhadap bahan majalah berita berbahasa Melayu. Mungkin juga ada yang akan berkata, secara praktisnya,
analisis berita dan pendapat yang terkandung dalam dalam majalah berbahasa
Melayu belum setanding dengan anlisis dalam bahasa Inggeris.
Dengan lain perkataan, golongan ini masih menganggap apa sahaja yang
disajikan oleh majalah-majalah berita dalam bahasa selain daripada bahasa
Melayu mempunyai nilai yang lebih tinggi, patut dibaca dan perlu. Jika inilah
sikap mereka, maka tidak akan ada sebarang majalah berita dalam bahasa
Melayu yang dapat bertahan. Dan seperti
kata pemerhati media itu, “Tempoh sembilan tahun bertahan bagi MASSA
sudah dianggap cukup baik.”
Bagaimanapun, ada pula yang berpendapat penerbit MASSA agak
terburu-buru menutup majalah berkenaan. Menurut mereka, sepatutnya penerbit
diberikan opsyen untuk mengubah tempoh penerbitan daripada seminggu kepada
sebulan atau dua minggu sekali. Sehingga dengan demikian kandungannya juga
turut berubah berdasarkan kekerapan penerbitan. Balasungkawa buat sebuah
majalah yang hanya mampu menemui pembacanya selama sembilan tahun.
Majalah Massa boleh dikirkan untuk diterbitkan semula, sebulan sekali.
ReplyDelete