13 November 2012

A PICTURE TELLS ALL: TCM SPINNING IN 1964


Working as a team from cotton tearing to yarn spooling.Three categories of spinning general staff . Back row from left: M. Chew (management staff), Ahmad Fadzil Yassin (Pre-Spinning Cadet Supervisor), Miss Yamaguchi (Drawing and Rovng Japanese textile technician), and Omar Ahmad (Drawing and Roving general worker). Squatting from left: Zainal Abidin Hassan (Blowing general worker ), Jalaluddin (Rewinding general worker) and Ariffin (Spinning general worker). The four general workers were then promoted to Section in-charge overseeing the the smooth running of the Spinning interconnecting  cotton-to-yarn procecesses. They have all since retired, except Ariffin, who lost his life in the tragic 13 May racial conflict in Kuala Lumpur.He left Spinning Mill a year before the conflict.

2 comments:

  1. Abang A.F.Yassin,

    Mungkin ketika itu bila balik Gadung Abang belanja kawan makan mee rojak di restoran Mamak Pekan Kota . Atau sekali sekala mandi di Lubuk Petai berbekalkan roti dan ikan sadin. Kalau bawa air botol 'Long Chan' Abang rendamkan dalam sejuk air gunung Lubuk Petai. Tentunya juga Abang juga mendaki Gunung Datuk yang puncaknya jelas kelihatan dari rumah Abang.Ketika itu kawasan sawah padi di kaki gunung masih diusahakan. Indah....

    ReplyDelete
  2. Maaf, Sdr Ujang, baru sekarang saya menjenguk blog saya ini kerana sibuk tak menentu saja saya akhir-akhir ini. Anak buah kahwinlah, sepupu tak sihatlah dan kadang-kadang saya pula sering "toboleseh". Tapi oklah dalam banyak hal saya masih sihat. tentang makan mee rojak di Pekan Koa itu, jarang saya ke sana. Biasanya saya jarang keluar rumah bila balik kampung . Apatah lagi ke Lubok Petai atau manjat Gunung itu. Dulu masa muda-muda pernahlah dua kali ke puncak gunung datuk tu. Lubok petai sekali seumur hidup saya. Memang suasana sungguh indah dari atas gunung itu sebab masa itu sawah padi di bawah, tetapi sekarang dah sukar kerana sawah dah diganti dengan sawit. Hilang pemandangan indah dan nyaman itu. Dah jadi macam hutan. Namun apa nak dikata. Harga sebuah pembangunan kan? Sdr apa khabar, harap sihat. Begitu juga keluarga.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

What Other People Say...


"A.F.Yassin dalam cerpennya "Dendam" berjaya menghidupkan ceritanya dalam bahasa yang berjiwa; sesuai dengan pertentangan-pertentangan yang dialami oleh Salim atau oleh Yanti sendiri. "Plotnya bersifat sorot pergi sebagai satu gaya untuk mengembangkan kisah pada satu detik tetapi menghimbau kisah itu kepada kisah lampau dan juga kisah akan datang. Latarnya di Indonesia. Cerpen ini hidup kerana tidak dibiar berkisar di luar persoalan. Olahan cerpen bepusar keseluruhannya pada watak Yanti..." (Dato' Shahnon Ahmad, Mingguan Malaysia, 14 November 1976.)



" The former editor of a publishing house, A.F.Yassin, recently put out Sembang Sastera: Bersama Orang Persuratan (Fajar Bakti, 1998,310 pages), in which he talks to 64 Malay writers and literary activists of varying stature, who muse on their lives and what they have been up to. Chatty. Frank, nostalgic, irreverent, these conversations are light, in response to A.F.Yassin’s equally casual probing. His target is largely a small and shrinking group of people aged around 60 and above, loyal supporters of the Jawi-scripted Utusan Zaman, in which most of these Sembang-Sembang first appeared.



"Now that these Sembang-Sembang have been romanised, and packed in a handsome hardcover book, more readers , especially literary researchers, local and foreign, can be expected to benefit from them. Of course, the information ranges from the revealing to the trivial, but the book is pertinent as it provides insight on what went on in the world of Malay letters.



"…Sembang Satera is invaluable, especially to students of contemporary Malay literature, because it provides a cauldron of tidbits, with which to spice up the perennially long-overdue assignment.” - (Zakaria Ali, "Notes on Local Literature, fortnightly with Zakaria Ali, New Straits Times, 27 January, 1999."



"Yassin merupakan penulis yang berilmu dalam dua bidang dan seterusnya melibatkan diri dalam tiga dimensi. Bidang-bidang keilmuan dan keahliannya ialah komunikasi dan sastera, sementara kegiatannya dalam bidang penulisan kreatif dan deskriptif dan serentak dengan itu, turut kreatif dalam penghasilan dan penerbitan buku sesuai dengan profesion terkininya." (Asri Affandi, Mingguan Malaysia, 27 Disember 1987.)



"A.F.Yassin dalam bukunya Etika dan Wartawan berpendapat, pemberitaan akhbar di negara ini boleh dikatakan hanya berpandu kepada etika sejagat dan norma serta kebiasaan hidup masyarakat majmuk. Ketiadaan kod etika kewartawanan juga seperti yang ditekan oleh A. Samad Said telah menjadikan akhbar mengamalkan dasar swaying with the wind, bukan merupakan agent of change, serta cenderung menyuarakan dasar dan strategi pihak penerbit suratkabar itu sendiri." (Harakah, 31 Mei 1993.)

Tidak tahu kenapa dia meninggalkan lapangan guru dalam tahun 1962 kemudian sanggup pula menjadi seorang Juruteknik di sebuah kilang tekstil di Johor Bahru. Apakah dia memikirkan kurangnya anak Bumiputra berminat dalam lapangan teknikal atau kerana mula nampak bintangnya lebih mengerdip jika dia meninggalkan lapangan guru?

Yang ternyata sewaktu berada di Textile Corporation of Malaya Berhad Johor Bahru, dia telah dapat mengikuti latihan teknikal di Nagoya, Jepun selama enam bulan dalam tahun 1969. Di Jepun dia baru dapat melihat perbezaan zikap dan tingkah laku manusia pekerja Jepun dengan bangsanya sendiri. Setelah menimba pengalaman di Jepun, tercetus pula keinginannya untuk menulis rencana bersirinya di Utusan Malaysia, Utusan Zaman dan Mingguan Malaysia. Semuanya menceritakan pengalamannya di Jepun.

Kemampuan menulis telah meransangnya menapak ke bidang kerja yang lain. Dia menjadi Penyunting Berita Harian dalam tahun 1971. Semasa di New Straits Times Press (M) Bhd., dia banyak pula menghasilkan cerpen. Dia terus melanjutkan penulisan fiksyen apabila dilantik menjadi Penolong Editor dan kemudiannya meningkat sebagai Editor majalah Dewan Masyarakat.

Melihat kemampuannya menulis artikel dan cerpen di tengah-tengah kesibukannya sebagi seorang Editor, jelaslah kepada kita bahawa seorang editor yang sibuk tidak semestinya tidak boleh menulis. Pokoknya dia tidak mengenal erti kelelahan dan kesibukan bila dia diransang untuk menulis. ("Karyawan Bulan Ini", Dewan Sastera, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, Mac 1983).