26 March 2012

MENJEJAKI AKAR BAHASA DI NUSANTARA. EPISOD PADANG.

Pengarah Jabatan Bahasa DBP (kini Ketua Pengarah) berbaju putih memimpin Tim Penggambaran Jejak Bahasa DBP-TV3 mengunjungi Pengarang Indonesia, A.A.Navis di kediamannya di Padang, Sumatera Barat sebelum sesi penggambaran Episod Padang pada tahun 2000. Turut kelihatan isteri A.A. Navis.

DBP bersama TV3 mengadakan kerjasama menjejki akar bahasa Melayu di Nusantara. bermula dengan jalinan penggambaran di Indonesia, seperti di Padang, Danau Toba, Pulau Lingga, Tanjung Pinang, palembang, Jakarta, Banung, Banjarmasin, Makassar, Menado, Pontianak, Pulau Penyengat dan Pekan Baru. Kerjasama ini dilakukan pada tahun 2000. DBP membiayai kos penggambaran sementara TV3 menyediakan peralatan dan perlengkapan  penggambaran. Satu tim penyelidik disediakan oleh DBP yang dipimpin Prof. (Emeritus) Dato' Dr. Asmah Hj. Omar dengan dibantu A.F.Yassin, Drs. Abd. Rahman al-Ahmadi, Prof. Dr. Othman Yatim, Raja Mashitah Raja Ariffin dan Drs. Abd. Rahim Aman. Tim TV3 dipimpin Haji Bukhari Che Muda, Zainal Ariffin Ismail. Zailan Abd. Rahman dan Azura Abd. Karim.

Pengarah Projek Jejak Bahasa merangkap Pengarah Jabatan Bahasa DBP (kini Ketua Pengarah) mengabadikan kenangan di Istana Pagar Ruyong, Sumatera Barat, 2000. Gambar oleh A.F.Yassin, anggota Tim Penyelidik Jejak Bahasa, episod Indonesia. 

Dr. Awang Sariyan Pengarah Jabatan Bahasa DBP (kini Ketua Pengarah) bersama tim Penggambaran Jejak Bahasa DBP-TV3 episod Padang mengunjungi Pengarang Indonesia, A.A. Navis di rumahnya di Padang. Kelihatan dari kiri: D. Awang, A.F.Yassin, Wan Sakinah, Dato' Prof. (Emeritus) dr. Asmah Hj Omar, Pak A.A.Navis dan Othman Ismail, Pengurus Projek Jejak Bahasa. 

Dalam Jejak Bahasa Siri pertama 13 episod, penggambaran dilakukan di hampir semua lokasi di mana wujudnya insan brtutur dalam Malaysia Melayu-Indonesia, terutama di Sumatera Utara, Sumatera Barat, Sumatera Selatan, Riau, Jakarta, Jawa Barat, Kalimantan Barat, Kalimantan Timur, Sulawesi Selatan dan Selawesi utara. Penggambaran diadakan sepanjang sebulan, mulai akhir Disember  2000 sehingga Januari 2001. Disediakan beberapa keping gambar yang diabadikan  semasa di lokasi untuk tontonan para peminat bahasa, terutamanya.

Alangkah moleknya jika sebuah buku tentang pengalaman tim Jejak Bahasa diterbitkan! Barangkali mereka yang terlibat dalam projek ini boleh memikirkan, dan rasanya gambarfoto yang banyak mungkin sudah dikumpulkan kerana sepanjang jejak Bahasa berada di lokasi DBP telah meminta jasa baik x-fotografernya, Alias Yusof mengabadikan momen-momen manis sepanjang penggambaran.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PROFIL

My photo
Rawang, Selangor Darul Ehsan, Malaysia

What Other People Say...


"A.F.Yassin dalam cerpennya "Dendam" berjaya menghidupkan ceritanya dalam bahasa yang berjiwa; sesuai dengan pertentangan-pertentangan yang dialami oleh Salim atau oleh Yanti sendiri. "Plotnya bersifat sorot pergi sebagai satu gaya untuk mengembangkan kisah pada satu detik tetapi menghimbau kisah itu kepada kisah lampau dan juga kisah akan datang. Latarnya di Indonesia. Cerpen ini hidup kerana tidak dibiar berkisar di luar persoalan. Olahan cerpen bepusar keseluruhannya pada watak Yanti..." (Dato' Shahnon Ahmad, Mingguan Malaysia, 14 November 1976.)



" The former editor of a publishing house, A.F.Yassin, recently put out Sembang Sastera: Bersama Orang Persuratan (Fajar Bakti, 1998,310 pages), in which he talks to 64 Malay writers and literary activists of varying stature, who muse on their lives and what they have been up to. Chatty. Frank, nostalgic, irreverent, these conversations are light, in response to A.F.Yassin’s equally casual probing. His target is largely a small and shrinking group of people aged around 60 and above, loyal supporters of the Jawi-scripted Utusan Zaman, in which most of these Sembang-Sembang first appeared.



"Now that these Sembang-Sembang have been romanised, and packed in a handsome hardcover book, more readers , especially literary researchers, local and foreign, can be expected to benefit from them. Of course, the information ranges from the revealing to the trivial, but the book is pertinent as it provides insight on what went on in the world of Malay letters.



"…Sembang Satera is invaluable, especially to students of contemporary Malay literature, because it provides a cauldron of tidbits, with which to spice up the perennially long-overdue assignment.” - (Zakaria Ali, "Notes on Local Literature, fortnightly with Zakaria Ali, New Straits Times, 27 January, 1999."



"Yassin merupakan penulis yang berilmu dalam dua bidang dan seterusnya melibatkan diri dalam tiga dimensi. Bidang-bidang keilmuan dan keahliannya ialah komunikasi dan sastera, sementara kegiatannya dalam bidang penulisan kreatif dan deskriptif dan serentak dengan itu, turut kreatif dalam penghasilan dan penerbitan buku sesuai dengan profesion terkininya." (Asri Affandi, Mingguan Malaysia, 27 Disember 1987.)



"A.F.Yassin dalam bukunya Etika dan Wartawan berpendapat, pemberitaan akhbar di negara ini boleh dikatakan hanya berpandu kepada etika sejagat dan norma serta kebiasaan hidup masyarakat majmuk. Ketiadaan kod etika kewartawanan juga seperti yang ditekan oleh A. Samad Said telah menjadikan akhbar mengamalkan dasar swaying with the wind, bukan merupakan agent of change, serta cenderung menyuarakan dasar dan strategi pihak penerbit suratkabar itu sendiri." (Harakah, 31 Mei 1993.)

Tidak tahu kenapa dia meninggalkan lapangan guru dalam tahun 1962 kemudian sanggup pula menjadi seorang Juruteknik di sebuah kilang tekstil di Johor Bahru. Apakah dia memikirkan kurangnya anak Bumiputra berminat dalam lapangan teknikal atau kerana mula nampak bintangnya lebih mengerdip jika dia meninggalkan lapangan guru?

Yang ternyata sewaktu berada di Textile Corporation of Malaya Berhad Johor Bahru, dia telah dapat mengikuti latihan teknikal di Nagoya, Jepun selama enam bulan dalam tahun 1969. Di Jepun dia baru dapat melihat perbezaan zikap dan tingkah laku manusia pekerja Jepun dengan bangsanya sendiri. Setelah menimba pengalaman di Jepun, tercetus pula keinginannya untuk menulis rencana bersirinya di Utusan Malaysia, Utusan Zaman dan Mingguan Malaysia. Semuanya menceritakan pengalamannya di Jepun.

Kemampuan menulis telah meransangnya menapak ke bidang kerja yang lain. Dia menjadi Penyunting Berita Harian dalam tahun 1971. Semasa di New Straits Times Press (M) Bhd., dia banyak pula menghasilkan cerpen. Dia terus melanjutkan penulisan fiksyen apabila dilantik menjadi Penolong Editor dan kemudiannya meningkat sebagai Editor majalah Dewan Masyarakat.

Melihat kemampuannya menulis artikel dan cerpen di tengah-tengah kesibukannya sebagi seorang Editor, jelaslah kepada kita bahawa seorang editor yang sibuk tidak semestinya tidak boleh menulis. Pokoknya dia tidak mengenal erti kelelahan dan kesibukan bila dia diransang untuk menulis. ("Karyawan Bulan Ini", Dewan Sastera, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, Mac 1983).