08 May 2011

APABILA ABDUL AHMAD TERINGIN TULIS BIOGRAFI SENDIRI

Sasterawan Negara, Allahyarham Dato' Usman Awang, mantan Pengarang majalah Dewan Sastera, terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka.

Ini kisah perbualan telefon dengan kawan lama. Abdul Ahmad. Kami pernah bekerja di Dewan Bahasa dan Pustaka pada tahun-tahun 1970-an dan 1980-an. Di samping kami ada pula seorang lagi kawan yang telah bersara juga. Namanya Jaafar Abdul Rahim, orang Perak. Abdul ini editor dan pengarang buku, khususnya buku remaja. Sebelum kerja di DBP, Abdul bekerja dengan Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM). Abdul telah bersara dan kini menetap di kampungnya di Perlis. Memang dah lama sangat kami tak jumpa. Sebaik sahaja bersara Abdul membuat keputusan untuk pulang kampung sahaja. Dia pun membina rumah di atas tanah peninggalan orang tuanya.

Dalam perbualan ringkas itu Abdul bercadang hendak menulis otobiografinya. Tiba-tiba di celas-celah perbualan itu, dia bertanya, “Kalau aku tulis biografi, siapa hendak baca. Siapa kita ini?” Benar juga. Siapa kita dan siapalah yang  berminat  membaca cerita Abdul atau cerita A.F.Yassin. Abdul pun ketawa panjang. Saya mencelah, “Betul. Siapa kita. Siapa peduli. Lainlahlah kalau kita tokoh, macam orang seperti A. Samad Ismail ke, A. Samad Said ke atau Tun Mahathir. Kalau cerita tentang bos kita, Dato’ M. Noor Azam pun orang masih nak baca lagi. Kami terus ketawa terkekek-kekek. Panjang, tapi taklah sampai menyeringai.

Bercerita tentang Dato’ Noor Azam, masih kami ingat betapa seriusnya beliau dalam mendidik kami cara menulis rencana dengan lebih berkesan. Saya sendiri pada awal bimbingannya pada tahun 1972, terpaksa menulis dan menulis semula hingga empat lima kali baru beliau berpuas hati. Itu pun beliau membuat komen, “Bolehlah, tapi imrpove-kan lagi dalam tulisan akan datang. “

Ketika saya mula bertugas di bawah ketua Usman Awang, saya diberi kerja membaca akhbar dan memotong berita dan rencana yang ada kaitan dengan sastera. Potongan akhbar itu akan saya kumpulkan dalam  buku skrap, atau apa yang dipanggil scrap book. Kemudian saya diminta menyediakan bahan “Pita Sastera” dalam majalah Dewan Sastera yng dikendalikan Kamala dan Shamsuddin Jaafar. Usman ialah Pengarangnya.

Satu hari Noor Azam masuk ke kamar kerja kami. Beliau melihat saya sedang asyik menggunting-gunting surat kabar. Beliau pun menegur, “Kerja kamu menulis bukan memotong surat kabar. “  Terpinga-pinga juga saya dibutnya. Fikir-fikir betul juga komen Noor Azam itu. Tapi Usman pun betul  juga. Saya ditugas menyediakan bahan untuk ruangan Pita Sastera dan menggunting akabar adalah sebahagian dripada proses persediaan itu.

Bagaimanapun, saya amat terhutang budi dengan kedu-dua tokoh besar dalam persurtan ini. Tanpa bimbingan mereka siapalah saya hari ini. Hal ini saya  jadikan topik perbualn ketika saya menemui Abdul di  rumahnya  hari itu. Tujuan saya menghubungi Abdul pagi itu adalah untuk mendapatkan nombor telfon Tan Sri Azahari Taib, veteran UMNO yang kini tinggal di Kedah. Tan Sri Azahari adalah salah seorang tokoh yang dipilih untuk mendapatkan pandangannya tentang kedudukan bahassa Melayu selepas 50 tahun merdeka.Ini projek  “Wawancara Bahasa” yang diusahakan Dewan Bahasa dan Pustaka. Tan Sri itu bekas wartawan dan anggota veteran UMNO.


1 comment:

  1. Sy bangga dgn En Abdul Ahmad yg menaikkan martabat bhs melayu

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PROFIL

My photo
Rawang, Selangor Darul Ehsan, Malaysia

What Other People Say...


"A.F.Yassin dalam cerpennya "Dendam" berjaya menghidupkan ceritanya dalam bahasa yang berjiwa; sesuai dengan pertentangan-pertentangan yang dialami oleh Salim atau oleh Yanti sendiri. "Plotnya bersifat sorot pergi sebagai satu gaya untuk mengembangkan kisah pada satu detik tetapi menghimbau kisah itu kepada kisah lampau dan juga kisah akan datang. Latarnya di Indonesia. Cerpen ini hidup kerana tidak dibiar berkisar di luar persoalan. Olahan cerpen bepusar keseluruhannya pada watak Yanti..." (Dato' Shahnon Ahmad, Mingguan Malaysia, 14 November 1976.)



" The former editor of a publishing house, A.F.Yassin, recently put out Sembang Sastera: Bersama Orang Persuratan (Fajar Bakti, 1998,310 pages), in which he talks to 64 Malay writers and literary activists of varying stature, who muse on their lives and what they have been up to. Chatty. Frank, nostalgic, irreverent, these conversations are light, in response to A.F.Yassin’s equally casual probing. His target is largely a small and shrinking group of people aged around 60 and above, loyal supporters of the Jawi-scripted Utusan Zaman, in which most of these Sembang-Sembang first appeared.



"Now that these Sembang-Sembang have been romanised, and packed in a handsome hardcover book, more readers , especially literary researchers, local and foreign, can be expected to benefit from them. Of course, the information ranges from the revealing to the trivial, but the book is pertinent as it provides insight on what went on in the world of Malay letters.



"…Sembang Satera is invaluable, especially to students of contemporary Malay literature, because it provides a cauldron of tidbits, with which to spice up the perennially long-overdue assignment.” - (Zakaria Ali, "Notes on Local Literature, fortnightly with Zakaria Ali, New Straits Times, 27 January, 1999."



"Yassin merupakan penulis yang berilmu dalam dua bidang dan seterusnya melibatkan diri dalam tiga dimensi. Bidang-bidang keilmuan dan keahliannya ialah komunikasi dan sastera, sementara kegiatannya dalam bidang penulisan kreatif dan deskriptif dan serentak dengan itu, turut kreatif dalam penghasilan dan penerbitan buku sesuai dengan profesion terkininya." (Asri Affandi, Mingguan Malaysia, 27 Disember 1987.)



"A.F.Yassin dalam bukunya Etika dan Wartawan berpendapat, pemberitaan akhbar di negara ini boleh dikatakan hanya berpandu kepada etika sejagat dan norma serta kebiasaan hidup masyarakat majmuk. Ketiadaan kod etika kewartawanan juga seperti yang ditekan oleh A. Samad Said telah menjadikan akhbar mengamalkan dasar swaying with the wind, bukan merupakan agent of change, serta cenderung menyuarakan dasar dan strategi pihak penerbit suratkabar itu sendiri." (Harakah, 31 Mei 1993.)

Tidak tahu kenapa dia meninggalkan lapangan guru dalam tahun 1962 kemudian sanggup pula menjadi seorang Juruteknik di sebuah kilang tekstil di Johor Bahru. Apakah dia memikirkan kurangnya anak Bumiputra berminat dalam lapangan teknikal atau kerana mula nampak bintangnya lebih mengerdip jika dia meninggalkan lapangan guru?

Yang ternyata sewaktu berada di Textile Corporation of Malaya Berhad Johor Bahru, dia telah dapat mengikuti latihan teknikal di Nagoya, Jepun selama enam bulan dalam tahun 1969. Di Jepun dia baru dapat melihat perbezaan zikap dan tingkah laku manusia pekerja Jepun dengan bangsanya sendiri. Setelah menimba pengalaman di Jepun, tercetus pula keinginannya untuk menulis rencana bersirinya di Utusan Malaysia, Utusan Zaman dan Mingguan Malaysia. Semuanya menceritakan pengalamannya di Jepun.

Kemampuan menulis telah meransangnya menapak ke bidang kerja yang lain. Dia menjadi Penyunting Berita Harian dalam tahun 1971. Semasa di New Straits Times Press (M) Bhd., dia banyak pula menghasilkan cerpen. Dia terus melanjutkan penulisan fiksyen apabila dilantik menjadi Penolong Editor dan kemudiannya meningkat sebagai Editor majalah Dewan Masyarakat.

Melihat kemampuannya menulis artikel dan cerpen di tengah-tengah kesibukannya sebagi seorang Editor, jelaslah kepada kita bahawa seorang editor yang sibuk tidak semestinya tidak boleh menulis. Pokoknya dia tidak mengenal erti kelelahan dan kesibukan bila dia diransang untuk menulis. ("Karyawan Bulan Ini", Dewan Sastera, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, Mac 1983).