13 April 2011

MENGENALI JINS SEBAGAI ANAK WAYANG

Jins Shamsuddin gambar Wikipedia
Dalam peretmuan eksklusif saya dengan Jins Shamsuddin, nama sebenar Mohamed Zain Shamsuddin, di Perfima yang berpejabat di Jalan Ampang untuk “write-up” majalah Dewan Masyarakat pada tahun 1973, Jins bercerita tentang suka-duka sebagai anak wayang. Monopoli dua gergasi filem waktu itu sungguh-sungguh “mencekikkan”. Katanya, “Perfima, sebuah studio yang bertujuan mengeluarkan filem-filem bermutu dan mengedarkan Indonesia kini sedang perlahan-lahan dicekik oleh Shaw Brothers.” Bagaimanapun ketika itu Jins yakin “lambat laun benteng monopoli ini roboh juga akhirnya.”

Jins (lahir pada tahun 1935) mengemukakan berbagai-bagai cadangan untuk memecah monopoli ini, termasuk campur tangan kerajaan. Antara cadangannya membangunkan panggung sendiri, mengadakan kuota import filem asing untuk melindungi pengeluaran filem tempatan dan mempastikan filem-filem yang diimpot tidak bertentangan dengan konsep Rukunegara. Lebih penting semua filem import hendaklah bersarikatakan bahasa Melayu sahaja.

Cadangan Jins yang mengaitkan filem dengan budaya begitu ditekankan. Menurutnya, kerajaan perlu campur tangan dalam mengimport filem asing. Jins yakin banyak filem asing boleh merosakkan “peradaban bangsa. Masyarakat ditonjolkan dengan kisah seks melulu, keganasan dan sebagainya. Kesannya kian nyata bila dadah, ganja, curi, rampas, rogol dan lain-lain sudah menjadi sebahagian daripada kehidupan masyarakat hari ini.”

Di Dewan Negara, Senator Othman Abdullah mengulangi kebimbangan Jins ini. Katanya, “Keluar sahaja dari bangunan Parlimen kita terus melihat anak-anak muda berasamara di sana sini di Taman Bunga.Tentu ini adalah kesan menonton filem-filem seks.” Sementara Jins mengulangi cadangannya itu dalam Seminar Ekonomi Bumiputra yang diadakan di Universiti Malaya tahun 1973.

Kini, masyarakat filem menaruh harapan kepada Jins untuk terus menyuarakan rintihan dan harapan mereka di Dewan Negara. Platform perjuangan Jins tidak lagi setakat Studio Panca Delimanya, tetapi semakin membesar dan bersigfat lebih rasmi dan nasional di Dewan Negara. Sebagai senator yang turut aktif dalam politik, Jins mempunyai peluang sepenuhnya untuk memperjuangkan bidang yang telah menjadi darah dagingnya.

Jins mampu dan boleh melakukan sesuatu. Ini anggapan orang filem. Walaupun rancangan untuk mengeluarkan filem “Pasir Salak”nya masih tertangguh dan dipersoal sesetengah pihak, namun baginya Pasir Salak telah menjadi masalah remeh dengan adanya platform yang lebih besar ini. Kata seorang peminatnya, “Minta-minta Jins dengan mencicah usia lanjut itu akan terus diberikan kekuatan, rohani dan jasmani untuk menyuarakan keluahan anak wayang. Jins perlu mendekati mereka bukan sebagai saingan tetapi sebagai sumber inspirasi untuknya berhujah dalam Dewan Negara.”

Penglibatan Jins dalam bidang sastera-budaya amat membantu. Jins banyak teman di kalangan penulis dan aktivis budaya. Ini dapat dilihat melalui kekerapannya hadir dalam majlis-majlis anjuran Gabungan Persatuan Penulis Nasional (Gapena). Jins tidak kekok bergaul mesra dengan anggota kerabat. Barangkali sudah menjadi tanggung jawabnya begitu kerana Jins ahli persatuan penulis nasional (Pena) dengan nombor urutan 191. Penglibatannya tidak sekadar memenuhi undangan atau menggenapkan jumalah ahli tetapi turut giat di lapangan.

Ketika berlangsungnya Pertemuan Sasterawan Nusantara di Ujung Pandang, Makasar, Indonesia pada tahun 1986, Jins merupakan salah seorang daripada 69 anggota perwaikilan Gapena yang turut hadir. Setiap anggota perwakilan mungkin tidak dapat melupakan bagaimana sibuknya Jins macam lipas kudung menguruskan bagasi dan “check-in” di lapangan terbang Jogjakarta dan Bali. Pada 19 November, ketika penerbangan Jogjakarta-Ujung Pandang tergendala hampir satu jam, akibat karenah birokrasi terminal, Jins ke sana ke mari bersama beberapa orang pemimpin Gapena, termasuk Tan Sri Ismail Hussein menyelesaikan masalah. Sehingga ke hari ini kami anggota rombongan tidak pernah dimaklumkan secara rasmi punca penerbangan tergendala.

Usaha Jins seperti ini datangnya secara sukarela dan kerana cintanya kepada cabang yang turut menjadi profesionnya. Tidak siapa yang menyuruhnya. Sebagai seniman besar dan menjadi idola remaja, Jins boleh sahaja mendiamkan diri di satu penjuru balai berlepas. Tetapi Jins tidak berbuat demikian. Dalam pada itu pandangan yang diberikan dalam majlis-majlis dialog atau makan malam di Rumah Gapena mencerminkan gejolak rasanya dalam bidang yang beliau telah benar-benat menjadi sebahagian daripada periuk nasinya pula.

Sastera dan filem, dua genre dalam satu kesatuan yang terbaur diri manusia yang bernama Jins. Beliau bukan jin yang menjelmam dalam diri manusia. Sesekali berbual dengannya dalam majlis-majlis anjuran Gapena, saya mengingatkan kembali kepada pertemuan di pejabatnya Perfima tahun 1973 itu. Ketika saya dipersilakan masuk oleh seniman Wahid Satay yang berada di pintu pejabat, saya terlihat Jins sudah pun berada di mejanya. Di atas meja ada sebuah buku. Tidak pasti apakah dia sedang khusyuk membacanya atau sedang berlakon membaca. Melihat saya masuk Jins bingkas bangun dan menghulurkan tangannya. “Saya tengah baca novel ini untuk cuba nak buat filem,” katanya tanpa ditanya.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PROFIL

My photo
Rawang, Selangor Darul Ehsan, Malaysia

What Other People Say...


"A.F.Yassin dalam cerpennya "Dendam" berjaya menghidupkan ceritanya dalam bahasa yang berjiwa; sesuai dengan pertentangan-pertentangan yang dialami oleh Salim atau oleh Yanti sendiri. "Plotnya bersifat sorot pergi sebagai satu gaya untuk mengembangkan kisah pada satu detik tetapi menghimbau kisah itu kepada kisah lampau dan juga kisah akan datang. Latarnya di Indonesia. Cerpen ini hidup kerana tidak dibiar berkisar di luar persoalan. Olahan cerpen bepusar keseluruhannya pada watak Yanti..." (Dato' Shahnon Ahmad, Mingguan Malaysia, 14 November 1976.)



" The former editor of a publishing house, A.F.Yassin, recently put out Sembang Sastera: Bersama Orang Persuratan (Fajar Bakti, 1998,310 pages), in which he talks to 64 Malay writers and literary activists of varying stature, who muse on their lives and what they have been up to. Chatty. Frank, nostalgic, irreverent, these conversations are light, in response to A.F.Yassin’s equally casual probing. His target is largely a small and shrinking group of people aged around 60 and above, loyal supporters of the Jawi-scripted Utusan Zaman, in which most of these Sembang-Sembang first appeared.



"Now that these Sembang-Sembang have been romanised, and packed in a handsome hardcover book, more readers , especially literary researchers, local and foreign, can be expected to benefit from them. Of course, the information ranges from the revealing to the trivial, but the book is pertinent as it provides insight on what went on in the world of Malay letters.



"…Sembang Satera is invaluable, especially to students of contemporary Malay literature, because it provides a cauldron of tidbits, with which to spice up the perennially long-overdue assignment.” - (Zakaria Ali, "Notes on Local Literature, fortnightly with Zakaria Ali, New Straits Times, 27 January, 1999."



"Yassin merupakan penulis yang berilmu dalam dua bidang dan seterusnya melibatkan diri dalam tiga dimensi. Bidang-bidang keilmuan dan keahliannya ialah komunikasi dan sastera, sementara kegiatannya dalam bidang penulisan kreatif dan deskriptif dan serentak dengan itu, turut kreatif dalam penghasilan dan penerbitan buku sesuai dengan profesion terkininya." (Asri Affandi, Mingguan Malaysia, 27 Disember 1987.)



"A.F.Yassin dalam bukunya Etika dan Wartawan berpendapat, pemberitaan akhbar di negara ini boleh dikatakan hanya berpandu kepada etika sejagat dan norma serta kebiasaan hidup masyarakat majmuk. Ketiadaan kod etika kewartawanan juga seperti yang ditekan oleh A. Samad Said telah menjadikan akhbar mengamalkan dasar swaying with the wind, bukan merupakan agent of change, serta cenderung menyuarakan dasar dan strategi pihak penerbit suratkabar itu sendiri." (Harakah, 31 Mei 1993.)

Tidak tahu kenapa dia meninggalkan lapangan guru dalam tahun 1962 kemudian sanggup pula menjadi seorang Juruteknik di sebuah kilang tekstil di Johor Bahru. Apakah dia memikirkan kurangnya anak Bumiputra berminat dalam lapangan teknikal atau kerana mula nampak bintangnya lebih mengerdip jika dia meninggalkan lapangan guru?

Yang ternyata sewaktu berada di Textile Corporation of Malaya Berhad Johor Bahru, dia telah dapat mengikuti latihan teknikal di Nagoya, Jepun selama enam bulan dalam tahun 1969. Di Jepun dia baru dapat melihat perbezaan zikap dan tingkah laku manusia pekerja Jepun dengan bangsanya sendiri. Setelah menimba pengalaman di Jepun, tercetus pula keinginannya untuk menulis rencana bersirinya di Utusan Malaysia, Utusan Zaman dan Mingguan Malaysia. Semuanya menceritakan pengalamannya di Jepun.

Kemampuan menulis telah meransangnya menapak ke bidang kerja yang lain. Dia menjadi Penyunting Berita Harian dalam tahun 1971. Semasa di New Straits Times Press (M) Bhd., dia banyak pula menghasilkan cerpen. Dia terus melanjutkan penulisan fiksyen apabila dilantik menjadi Penolong Editor dan kemudiannya meningkat sebagai Editor majalah Dewan Masyarakat.

Melihat kemampuannya menulis artikel dan cerpen di tengah-tengah kesibukannya sebagi seorang Editor, jelaslah kepada kita bahawa seorang editor yang sibuk tidak semestinya tidak boleh menulis. Pokoknya dia tidak mengenal erti kelelahan dan kesibukan bila dia diransang untuk menulis. ("Karyawan Bulan Ini", Dewan Sastera, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, Mac 1983).