15 February 2014

CURRENT PIX OF TUNKU BESAR SCHOOL EX-STUDENTS & FRIENDS OF THE "YESTER-YEARS"

Dak Odak (Abd. Razak Yahaya ex-TBS di ghumahnya di Taman Seri Pandan JB minggu lalu bersama AFY dan OG.
Dak Ipin (Ariffin Abd. Rahman ex-URES turut hadir di majlis menyalang anak Tajul Urus di Kem Wardieburn Setapak minggu lalu
Prof. A. Rahman Shaari dari UM dihadiahkan senaskah buku Suatu Ketika Di TBS kolalaan Grup TBSST dan diterbitkan AFY Communications. Cenderahati dari Penerbit kepada sahabat persuratan. Rahman seorang penyair dan penulis buku yang prolifik.
Dua pasangan contoh yang bahagia dari kiri OG Dato' Nafsiah Abu Bakar, Dato' Nafsiah, dan OG Dak Chupi. Yang bodighi itu Dak Chupi segak dongan pakaian baju Melayu.
Dr. Haflah Piei (kanan dengan OG eh Ani. Yang bodighi tu Pak Andak (Fadhil Tera). Haflah dan Pak Andak kedua-dua eh ex-URES sedngkan Ani agak eh ex-TBS.
Nabjeah Aziz (kiri) dengan sepupu eh Bang Bey turut hadir di majlis menyalang anak Tajul di Setapak.
Mengabadikan sebuah momento: Baris belakang Tn Presiden Grup TBSST Zahriman Alias, Datin Naz, MMS dan OG sementara di baris depan Anjang Aki (kanan) dan AFY. Di majlis menyalang anak Tajul Urus di Setapak 8 Feb 2014.
Dak Tofit (Taufik Hassan) abang tuo Dak Chupi dan Dak Tajul turut menyerikan majlis menyalang anak sodagho eh di Kem Wardieburn Setapak.
Sabda S. kawan dalam dunia media AFY sejak tahun 1972 menatap buku Suatu Ketika Di TBS di rumahnya di Sg. Buloh. Naskah komplimen dari Penerbit kepada rakan lama. Asal Pontian Johor Sabda atau nama penuh Sujaidi Dasuki berkahwin dengan oghang Kelate. Sabda .S bekas wartawan Utusan Melayu sementara OG nya bekas pegawai RTM.
Alma mater ex-TBS diabadikan awal Februari 2014 ini dari The Giants Tampin.
Dollah Ayob (Abdullah Ayob) ex-TBS 1962 bersamo Abu Aman Bachik ex-TBS 1961 bertemu di Restoran Anuar Maju untuk makan tengah hari setalah puluhan tahun terpisah oleh maso. Sebelumnya sembang-sembang di rumah Abu Aman bersama AFY. Dollah tinggal di Subang Permai, Subang. Dirakamkan hari ini, 15 Feb 2014.
Dollah Ayob monyelak-nyelak buku Suatu Ketika Di TBS ketika senaskah dihadiahkan oleh Penerbit AFY Communications ketika berkunjung ke rumahnya di Subang Permai minggu lalu.

2 comments:

  1. Pictures tell all. A way of knowing each other after years of "disappearing act"

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

What Other People Say...


"A.F.Yassin dalam cerpennya "Dendam" berjaya menghidupkan ceritanya dalam bahasa yang berjiwa; sesuai dengan pertentangan-pertentangan yang dialami oleh Salim atau oleh Yanti sendiri. "Plotnya bersifat sorot pergi sebagai satu gaya untuk mengembangkan kisah pada satu detik tetapi menghimbau kisah itu kepada kisah lampau dan juga kisah akan datang. Latarnya di Indonesia. Cerpen ini hidup kerana tidak dibiar berkisar di luar persoalan. Olahan cerpen bepusar keseluruhannya pada watak Yanti..." (Dato' Shahnon Ahmad, Mingguan Malaysia, 14 November 1976.)



" The former editor of a publishing house, A.F.Yassin, recently put out Sembang Sastera: Bersama Orang Persuratan (Fajar Bakti, 1998,310 pages), in which he talks to 64 Malay writers and literary activists of varying stature, who muse on their lives and what they have been up to. Chatty. Frank, nostalgic, irreverent, these conversations are light, in response to A.F.Yassin’s equally casual probing. His target is largely a small and shrinking group of people aged around 60 and above, loyal supporters of the Jawi-scripted Utusan Zaman, in which most of these Sembang-Sembang first appeared.



"Now that these Sembang-Sembang have been romanised, and packed in a handsome hardcover book, more readers , especially literary researchers, local and foreign, can be expected to benefit from them. Of course, the information ranges from the revealing to the trivial, but the book is pertinent as it provides insight on what went on in the world of Malay letters.



"…Sembang Satera is invaluable, especially to students of contemporary Malay literature, because it provides a cauldron of tidbits, with which to spice up the perennially long-overdue assignment.” - (Zakaria Ali, "Notes on Local Literature, fortnightly with Zakaria Ali, New Straits Times, 27 January, 1999."



"Yassin merupakan penulis yang berilmu dalam dua bidang dan seterusnya melibatkan diri dalam tiga dimensi. Bidang-bidang keilmuan dan keahliannya ialah komunikasi dan sastera, sementara kegiatannya dalam bidang penulisan kreatif dan deskriptif dan serentak dengan itu, turut kreatif dalam penghasilan dan penerbitan buku sesuai dengan profesion terkininya." (Asri Affandi, Mingguan Malaysia, 27 Disember 1987.)



"A.F.Yassin dalam bukunya Etika dan Wartawan berpendapat, pemberitaan akhbar di negara ini boleh dikatakan hanya berpandu kepada etika sejagat dan norma serta kebiasaan hidup masyarakat majmuk. Ketiadaan kod etika kewartawanan juga seperti yang ditekan oleh A. Samad Said telah menjadikan akhbar mengamalkan dasar swaying with the wind, bukan merupakan agent of change, serta cenderung menyuarakan dasar dan strategi pihak penerbit suratkabar itu sendiri." (Harakah, 31 Mei 1993.)

Tidak tahu kenapa dia meninggalkan lapangan guru dalam tahun 1962 kemudian sanggup pula menjadi seorang Juruteknik di sebuah kilang tekstil di Johor Bahru. Apakah dia memikirkan kurangnya anak Bumiputra berminat dalam lapangan teknikal atau kerana mula nampak bintangnya lebih mengerdip jika dia meninggalkan lapangan guru?

Yang ternyata sewaktu berada di Textile Corporation of Malaya Berhad Johor Bahru, dia telah dapat mengikuti latihan teknikal di Nagoya, Jepun selama enam bulan dalam tahun 1969. Di Jepun dia baru dapat melihat perbezaan zikap dan tingkah laku manusia pekerja Jepun dengan bangsanya sendiri. Setelah menimba pengalaman di Jepun, tercetus pula keinginannya untuk menulis rencana bersirinya di Utusan Malaysia, Utusan Zaman dan Mingguan Malaysia. Semuanya menceritakan pengalamannya di Jepun.

Kemampuan menulis telah meransangnya menapak ke bidang kerja yang lain. Dia menjadi Penyunting Berita Harian dalam tahun 1971. Semasa di New Straits Times Press (M) Bhd., dia banyak pula menghasilkan cerpen. Dia terus melanjutkan penulisan fiksyen apabila dilantik menjadi Penolong Editor dan kemudiannya meningkat sebagai Editor majalah Dewan Masyarakat.

Melihat kemampuannya menulis artikel dan cerpen di tengah-tengah kesibukannya sebagi seorang Editor, jelaslah kepada kita bahawa seorang editor yang sibuk tidak semestinya tidak boleh menulis. Pokoknya dia tidak mengenal erti kelelahan dan kesibukan bila dia diransang untuk menulis. ("Karyawan Bulan Ini", Dewan Sastera, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, Mac 1983).