24 May 2012

MELAKA. PANTUN, AZIZ TAPA DAN BORHAN YAMAN

 Tan Sri Abd. Aziz Tapa: Pemantun yang hebat dan juga seorang pejuang bangsa.

Datuk Wira Borhan Yaman: Budayawan dan pemantun dari Melaka.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

CATATAN A.F.YASSIN


Jejak Bahasa: Pantun dan Dondang Sayang di Melaka

 Pengacara Jejak Bahasa TV3, Nizal Mohammad bertanya pada pagi 27 Mei yang lalu. “Apa engel saudara minggu ini?”

Oleh kerana pertanyaannya spontan dan tiba-tiba, saya juga menjawab spontan, “Belum terfikir lagi, mungkin pantun orang Melaka.”

Sememangnya kru Jejak Bahasa sedang dalam perjalanan ke kediaman Tan Sri Aziz Tapa, 78 tahun, di Jasin. Turut sama dalam rombongan pagi itu ialah Datuk Borhan Mohd Yamin, 74 tahun, yang dijemput khas dari kediamananya di Klebang untuk menyertai Aziz Tapa, berbincang tentang pantun dan jika perlu rumah tradisi orang Melaka.

 Aziz Tapa kurang sihat sewaktu kami hubungi sebelumnya, tapi kerana pantun dan bahasa Melayu dia “menyihatkan” diri bersiap menunggu kedatangan kami. Dan kami menyelusuri jalan-jalan kenangan Tan Sri itu dalam hujan lebat, yang bagaikan cuba menghalang pertemuan. Jamal Shah, orang perantaraan kami di Melaka sedikit hairan. Katanya, “Biasanya di Melaka hujan sebelah petang. Ini pagi. Pelik juga.”

 Aziz Tapa, seperti halnya Borhan Yamin, masih bersemangat membincangkan topik tradisi warisan Melayu, iaitu pantun. Kedua-duanya masih mampu mengingat pantun-pantun lama yang berkait dengan budi pekerti, perjuangan dan kasih saying. Malah sambil berbual mereka menyelitkan pantun-pantun usik-mengusik suami isteri. “Mengasyikkan!” kata seorang anggota rombongan. Di samping pantun rupa-rupanya Aziz Tapa juga seorang pelukis. Salah sebuah lukisannya kini dipamerkan di Balai Senilukis Negara dengan judul “Suatu Petang Di Pelabuhan”. Sebenarnya Aziz Tapa guru lukisan  satu ketika dulu. Dan dia juga bekas Speaker Dewan Undangan Negeri Melaka. Borhan Yamin mengakui bahawa Aziz Tapa adalah guru lukisannya ketika bersekolah dahulu. Kedua-dua tokoh berada dalam lingkungan lebih dua dekad daripada usia emasnya.

 Aziz Tapa bangga dengan Melaka. Bukan sahaja kerana pantunnya tapi dianggap negeri Islam pertama terkenal di dunia. Katanya semuanya bermula di Melaka. Betapa tidak, Melaka telah terkenal di seluiruh dunia pada tahun kegemilangan empayarnya pertengahan abad ke-15, terutama sewaktu Sultan Mansur Shah memerintah. Banyak pedagangan dan santeri singgah di pelabuhan Melaka. Katanya, “Jangan lupa sistem pemerintahan Melayu bermula di Melaka. Dulu kita ada sultan, bendahara, temenggung, penghulu Bendahari dan Laksamana. Hari ini kita ada sultan (Yang Dipertuan Agung, Perdana Menteri, Menteri Dalam Negeri, Menteri Kewangan dan Menteri Pertahanan yang di bawah kuasanya ada Laksamana.”

 Cuma satu hal yang kadang-kadang susauh diterima akal. Kata Aziz Tapa ada perbilangan orang kita, iaitu “Kalau nak makan angin pergi ke Singapura, Kalau nak makan pergi ke Pulau Pinang dan kalau nak mati pergilah ke Melaka. Sebabnya di Melaka kalau ada orang mati meriah. Ramai yang hantar jenazah ke pusara.”

 Aziz Tapa cuba menghuraikan pembayang maksud dalam pantun. Menurutnya lazimnya pembayang diambil dari suasana persekitaran, alam dan kehidupan. Banyak pantun dicipta melalui pengalaman bersama alam yang melingkunginya. Misalnya pantun kasih Kalau padi katakana padi, tidak saya terrtampi-tampi; kalau sudi katakan sudi tidak saya ternanti-nanti. Pembayang  kepada pantun itu ialah padi. Dan orang Melayu dekat dengan padi yang menghasilkan beras, makan utamanya. Menampi padi itu lazim untuk mengasingkan hampanya sebelum ditumbuk menjadi beras. Padi dan tampi adalah sesuai dengan rima dan ritme akhirannya.

 Borhan Yamin yang kental semangat juang terutama dalam bidang bahasa dan budaya, turut merasakan keindahan dan kekentalan semangat kesetiakawanan dan kasihkan bangsa. Borhan Yamin mengeja “Alif”, “Ba” dan “Ta”. Katanya, “Alif” ialah agama, “Ba” bangsa dan “Ta” tanah air. Beliau berpantun, “Kalau roboh kota Melaka, papan di Jawa saya dirikan, Kalau sungguh bagai dikata, nyawa dan badan saya berikan (serahkan?)”. Pembayang pantun ini adalah simbol perjuangan. Menurutnya, pantun itu “hadis”nya orang Melayu. Siapa tak kenal Borhan Yamin yang satu ketika merupakan Ketua Pemuda UMNO Negeri Melaka yang berjuang bersama-sama A. Ghaffar Baba (sekarang Tun) dan Aziz Tapa sendiri (tiga serangkai yang menjadi pengasas kepada kemajuan UMNO dan kerajaan Melaka hari ini.

 Borhan Yamin mengungkapkan rasa cintanya kepada agama, bangsa dan tanah air dengan “redha berkorban segala” sesuai dengan pribahasa yang disukainya, “Bahasa menunjukkan bangsa”. Baginya cinta tanah air adalah sebahagian daripada iman. Dan semangat ini banyak terjelma dalam pantun-pantun dan perbilangan orang Melayu.

Tidak kurang menariknya ialah pantun dalam irama Dondang Sayang di negeri yang pernah terkenal dengan temasha Mandi Safar satu ketika. Malah temasya tahunan ini tidak akan lengkap tanpa nyanyian dondang sayang dengan pantun liriknya. Ini diakui kedua-dua tokoh Aziz Tapa dan Borhan Yamin. Turut akur dengan fenomena pantun dan Mandi Safar ini ialah pengerusi Persatuan Peranakan Baba dan Nyonya Melaka, Baba Kim Bok, 58 tahun,  yang ditemui di rumahnya di Bukit Rambai. Baba Kim aktif mengenengahkan budaya baba dan nyonya yang tunjangnya adalah dari budaya Melayu.

 Baba Kim menerajui  Badan kesenian Babah dan Nyonyah, ringkasnya “Kebaya” yang kegiatannya antara lain menubuhkan kumpulan Dondang Sayang. Salah seroang anak suhan Bab Kim dalam irama dondang sayang ialah  Boon Kim Geok. Pada pagi 28 Mei, kru Jejak Bahasa mengadakan penggambaran untuk lagu dondang sayang yang didendangkan oleh kumpulan Mawar Biru pimpinan Baharim Mohd Shariff, 58 tahun, dengan barisan penyanyinya Nona Othman 52 tahun, Maarof bin Abu Chik, 69 tahun,  serta Boon Kim Geok sendiri (penyanyi undangan). Penggambaran diadakan di sebuah rumah di Bachang. Rumah ini menyaksikan  kumpulan ini berlatih sejak 40 tahun lalu.

 Nama Dondang Sayang sinonim dengan pantun usik-mengusiknya. Inilah kelebihannya, terutama dibawa berlagu oleh penyanyinya. Istimewanya irama ini ialah lirik pantun spontan penyanyinya ketika menjual dan membeli.  Seperti kata Maarof, keindahan dondang sayangnya ialah lirik dihasilkan ketika sedang menyanyi. Contohnya dia menjual serangkap pantun dengan penuh irama dan pasangan diminta membeli atau menjawabnya dengan pantun yang disesuaikan dengan apa yang dijual.

 Baharim yang memimpin kumpulan adalah juara Dondang Sayang Kebangsaan dalam Pertandingan Dendang Rakyat anjuran RTM pada tahun 1988.  Baginya dondang sayang telah mendarah daging dengan hampir 40 tahun daripada usianya dihabiskan untuk mengasah bakatnya dalam lagu kebanggaan orang Melaka ini. Kini dia sedang mempersiapkan beberapa anak kecil untuk meneruskan tradisi dondang sayang ini. Ada dua orang yang sedang diasah bakatnya, Mohd Firdaus, 12 tahun, dan Mohd Herdi Ramli, 14 tahun. Mohd Herdi dilatih memukul rebana sementara Firdaus penyanyi.

 Kegigihan Baharim dan Baba Kim Bok meneruskan tradisi Dondang Sayang ini barangkali akan tinggal “gigih” sahaja sekiranya tidak ada pihak yang secara serius mempertahankannya. Siapalah Baharim atau Kim Bok jika pihak berkuasa kebudyaan, misalnya tidak pernah menjenguk kegiatan mereka. Tidak keterlaluan jika dondang sayang pupus maka pantun yang menjadi lirik spontan nyanyian turut akan hilang. Maka satu-satunya lirik tradisi yang dicipta spontan ketika melagukan irama dondang sayang akan pupus, sepupusnya cara lirik dicipta. Barangkali nama Baharim, Maarof, Nona Othman, Kim Geok atau Kim Bok hanya tinggal dalam kumat-kumit bibir Mohd Herdi dan Firdaus yang kehilangan arah.

 Itulah pantun dan lagu, antara lirik dan irama yang menyaksikan  pembauran tokoh pemantun dan dondang sayang. Melaka amat terhutang budi dengan Aziz Tapa dan Borhan Yamin yang petah berpantun dan dengan baharim. Maarof, Nona Othman, Kim Geok serta Kim Bok yang “takkan senang duduk tanpa dondang sayangnya.”

 Rentak irama Melayu asli dari Melaka ini masih terus bergema  di awing-awang fikiran setelah dua hari berada di Melaka. Kadang-kadang terfikir pula macam manalah indahnya irama dondang sayang tanpa pantun yang dicipta spontan oleh penyanyinya, seperti halnya juga bagaimanalah indahnya pantun yang dicipta spontan tanpa irama dondang sayang yang mengiringnya? Fikiran ini terus datang dan pergi seolah-olah ia seperti ingin mencari jawapan kepada pertanyaan Nizal Mohammad tentang catatan saya minggu ini. Pertanyaan Nizal ini diselang-seli pula oleh pernyataan Kim Bok tentang keadaan Baba dan Nyonya sekarang di Melaka. Kata Kim Bok, “Kami ini macam bank OCBC. Bukan banknya tapi OCBCnya, iaitu Orang Cina Bukan Cina. Cina bukan melayu pun bukan, terutama dari sudut budayanya. Barangkali pula, ini juga yang sedang difikirkan oleh Penerbit Jejak Bahasa Musim kedua ini, Hisham Abdullah.

-Bukit Rambai, Melaka.


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PROFIL

My photo
Rawang, Selangor Darul Ehsan, Malaysia

What Other People Say...


"A.F.Yassin dalam cerpennya "Dendam" berjaya menghidupkan ceritanya dalam bahasa yang berjiwa; sesuai dengan pertentangan-pertentangan yang dialami oleh Salim atau oleh Yanti sendiri. "Plotnya bersifat sorot pergi sebagai satu gaya untuk mengembangkan kisah pada satu detik tetapi menghimbau kisah itu kepada kisah lampau dan juga kisah akan datang. Latarnya di Indonesia. Cerpen ini hidup kerana tidak dibiar berkisar di luar persoalan. Olahan cerpen bepusar keseluruhannya pada watak Yanti..." (Dato' Shahnon Ahmad, Mingguan Malaysia, 14 November 1976.)



" The former editor of a publishing house, A.F.Yassin, recently put out Sembang Sastera: Bersama Orang Persuratan (Fajar Bakti, 1998,310 pages), in which he talks to 64 Malay writers and literary activists of varying stature, who muse on their lives and what they have been up to. Chatty. Frank, nostalgic, irreverent, these conversations are light, in response to A.F.Yassin’s equally casual probing. His target is largely a small and shrinking group of people aged around 60 and above, loyal supporters of the Jawi-scripted Utusan Zaman, in which most of these Sembang-Sembang first appeared.



"Now that these Sembang-Sembang have been romanised, and packed in a handsome hardcover book, more readers , especially literary researchers, local and foreign, can be expected to benefit from them. Of course, the information ranges from the revealing to the trivial, but the book is pertinent as it provides insight on what went on in the world of Malay letters.



"…Sembang Satera is invaluable, especially to students of contemporary Malay literature, because it provides a cauldron of tidbits, with which to spice up the perennially long-overdue assignment.” - (Zakaria Ali, "Notes on Local Literature, fortnightly with Zakaria Ali, New Straits Times, 27 January, 1999."



"Yassin merupakan penulis yang berilmu dalam dua bidang dan seterusnya melibatkan diri dalam tiga dimensi. Bidang-bidang keilmuan dan keahliannya ialah komunikasi dan sastera, sementara kegiatannya dalam bidang penulisan kreatif dan deskriptif dan serentak dengan itu, turut kreatif dalam penghasilan dan penerbitan buku sesuai dengan profesion terkininya." (Asri Affandi, Mingguan Malaysia, 27 Disember 1987.)



"A.F.Yassin dalam bukunya Etika dan Wartawan berpendapat, pemberitaan akhbar di negara ini boleh dikatakan hanya berpandu kepada etika sejagat dan norma serta kebiasaan hidup masyarakat majmuk. Ketiadaan kod etika kewartawanan juga seperti yang ditekan oleh A. Samad Said telah menjadikan akhbar mengamalkan dasar swaying with the wind, bukan merupakan agent of change, serta cenderung menyuarakan dasar dan strategi pihak penerbit suratkabar itu sendiri." (Harakah, 31 Mei 1993.)

Tidak tahu kenapa dia meninggalkan lapangan guru dalam tahun 1962 kemudian sanggup pula menjadi seorang Juruteknik di sebuah kilang tekstil di Johor Bahru. Apakah dia memikirkan kurangnya anak Bumiputra berminat dalam lapangan teknikal atau kerana mula nampak bintangnya lebih mengerdip jika dia meninggalkan lapangan guru?

Yang ternyata sewaktu berada di Textile Corporation of Malaya Berhad Johor Bahru, dia telah dapat mengikuti latihan teknikal di Nagoya, Jepun selama enam bulan dalam tahun 1969. Di Jepun dia baru dapat melihat perbezaan zikap dan tingkah laku manusia pekerja Jepun dengan bangsanya sendiri. Setelah menimba pengalaman di Jepun, tercetus pula keinginannya untuk menulis rencana bersirinya di Utusan Malaysia, Utusan Zaman dan Mingguan Malaysia. Semuanya menceritakan pengalamannya di Jepun.

Kemampuan menulis telah meransangnya menapak ke bidang kerja yang lain. Dia menjadi Penyunting Berita Harian dalam tahun 1971. Semasa di New Straits Times Press (M) Bhd., dia banyak pula menghasilkan cerpen. Dia terus melanjutkan penulisan fiksyen apabila dilantik menjadi Penolong Editor dan kemudiannya meningkat sebagai Editor majalah Dewan Masyarakat.

Melihat kemampuannya menulis artikel dan cerpen di tengah-tengah kesibukannya sebagi seorang Editor, jelaslah kepada kita bahawa seorang editor yang sibuk tidak semestinya tidak boleh menulis. Pokoknya dia tidak mengenal erti kelelahan dan kesibukan bila dia diransang untuk menulis. ("Karyawan Bulan Ini", Dewan Sastera, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, Mac 1983).